Odpovědnost je pro podniky přínosem

Ministerstvo průmyslu a obchodu převzalo gesci nad problematikou společenské odpovědnosti organizací teprve k 1. lednu minulého roku. Nicméně bereme tento závazek vážně. A cítíme proto povinnost pomáhat těm firmám, které se rozhodly zavést přístupy CSR do svého manažerského portfolia, aby tyto strategie mohly lépe prosazovat v běžném životě. Přitom ale musíme vycházet ze zásady, že jde ze strany podniků a institucí o aktivity dobrovolné. Proto se domnívám, že v této oblasti nelze striktně hodnotit, ale na zřeteli bychom měli mít spíše to, nakolik jsou firmy schopny využívat možností, které společenská odpovědnost skýtá pro zajištění jejich zdravého a trvalého rozvoje.

Jde o to, aby firma, která principy CSR využívá, na tom byla v celkovém kontextu lépe než ta, která dosud CSR do své manažerské strategie nezahrnula.

Smyslem aktivit souhrnně označovaných jako "společenská odpovědnost organizací", jež Evropská komise definuje jako "odpovědnost podniků za dopady jejich činností na společnost", je umožnit, aby podniky lépe předvídaly rychle se měnící očekávání společnosti i vstupní podmínky pro svoji činnost a dokázaly jich lépe využít. To může podporovat rozvoj nových příležitostí, trhů a modelovat příležitosti pro růst. Tím, že se podniky zabývají svojí sociální odpovědností, si mohou získat dlouhodobou důvěru zaměstnanců, spotřebitelů a veřejnosti, budovat dobré jméno své i svých výrobků, a posilovat tak základ udržitelných obchodních modelů. Vyšší úroveň důvěry pomáhá vytvářet prostředí, které podnikům umožňuje inovace a růst.

Strategický přístup podniků k sociální odpovědnosti je pro jejich konkurenceschopnost stále důležitější. Může znamenat přínos z hlediska řízení rizik, úspory nákladů, přístupu ke kapitálu, vztahů se zákazníky, řízení lidských zdrojů a inovační kapacity. Jsme proto rádi, že se tyto aktivity stále více prosazují do firemní praxe.

Naše ministerstvo se podílelo na zpracování strategického materiálu "Národní akční plán společenské odpovědnosti organizací v České republice", jehož cílem je mimo jiné podpora uplatňování společenské odpovědnosti organizacemi. Věřím proto, že české firmy již mají k dispozici dostatek vstupů, které jim pomohou zorientovat se v problematice společenské odpovědnosti, a že firem a institucí, které uplatní CSR ve svých strategiích, bude přibývat.



Karel Novotný
náměstek ministra průmyslu a obchodu


Desatero zodpovědných aktivit

Pokud má firma zájem být "dobrým občanem" a chovat se zodpovědně, měla by mít jasno, jak toho dosáhne. Proto je dobré mít svoji strategii společenské odpovědnosti. Když už se pro zodpovědnou cestu svého podnikání rozhodnete a svůj záměr podpoříte tvorbou příslušné strategie, zkuste při tom dodržet pár základních zásad. Osobně bych chtěl vyzdvihnout následující desatero:

1. Firmy nejlépe pomohou tím, čemu nejvíc rozumějí, co samy dělají. Pozor ale na prodej svého zboží nebo služeb skrytý za deklarovanou pomoc!

2. Řada firem má tendenci pomáhat všem, kdo si o to řeknou. Vyberte si omezené množství témat a těm se věnujte důkladně.

3. I CSR témata se dělí do skupin od těch nejpopulárnějších až po ta opomíjená. Pokud budete jedním z dvaceti sponzorů, byť velmi viditelné charitativní akce, získáte zřejmě méně, než když si najdete svou jedinečnou oblast.

4. Buďte odvážní. I v České republice máme témata, kde má zapojení zodpovědných firem velký potenciál, ale většina z nich se jim z různých důvodů vyhýbá.

5. Zkuste témata, kterým se věnujete, neměnit tak často jako svůj mobilní telefon. I v této oblasti platí, že smysl má pouze dlouhodobá a systematická práce.

6. Přestaňte už konečně vydávat pouhé posílání finančních darů za firemní zodpovědnost. A nebojte se hledat nové způsoby - například podle známé zásady darování rybářského prutu místo dodávky ulovených ryb.

7. Na zodpovědné chování si nemusíte "vydělat". Nepotřebujete mít závratné zisky, abyste se začali chovat zodpovědně.

8. Podívejte se občas "pod svícen". Nejúčinněji pomůžete komunitě, v níž denně působíte.

9. Zapojte maximálně své zaměstnance nejen účastí na různých dobrovolnických dnech. Nechte je třeba vybrat jednu z oblastí, v níž se bude firma angažovat.

10. U formy zapomeňte na styl obrázkových měsíčníků. To by mělo platit i pro následné CSR reporty, které stejně - podle průzkumů - čtou většinou jen studenti univerzit.

Firmy a jejich manažeři mají na chod každé společnosti stále větší vliv, který roste spolu se slábnoucím vlivem veřejných institucí. S rostoucím vlivem však roste i míra zodpovědnosti vůči okolí. Špičkové firmy budoucnosti mají dobré finanční výsledky a zároveň se chovají zodpovědně a udržitelně. Také díky tomu, že mají jasno, kam v těchto oblastech směřují.



Leoš Vrzalík
ředitel úseku Business Development společnosti Skanska, nositele ceny Leader v životním prostředí 2014


Odpovědnost ke společnosti musí vycházet ze samotné podstaty podniku

Každoroční pravidelné vyhodnocování a oceňování nejlepších podniků v oblasti společenské odpovědnosti naplňuje hned dva cíle: Jednak se stává platformou výměny dobré praxe a příkladů pro ostatní méně aktivní podniky, jednak ukazuje, že společenská odpovědnost vychází ze samotné podstaty a podnikatelské strategie podniku, je jedinečná, dobrovolná a přináší prospěch firmám, zaměstnancům, zákazníkům i celé společnosti. Společenská odpovědnost podniků dává prostor pro kreativitu a inovaci. Každý rok přicházejí podniky - a to i ti už časem prověření a mnohokrát ocenění šampióni - s něčím novým, čím reagují na potřeby společnosti, ale i ekonomické, environmentální a sociální výzvy.

V důsledku finanční a hospodářské krize se zvýšil tlak na transparentnost podniků, což s sebou bohužel ze strany Evropské unie přináší další a další administrativní zátěž a náklady pro podniky spojené s povinným podáváním zpráv z nefinančních oblastí, zpráv o politice diverzity, s dodržováním genderové vyváženosti ve statutárních orgánech, politikách zapojování akcionářů, s odměňováním členů statutárních orgánů společnosti i další zásahy v oblasti správy a řízení kotovaných společností.

Přitom právě v době krize leželo břemeno odpovědnosti za udržení a obnovování pracovních míst pouze na podnicích. To firmy podpořily krátkodobé úvazky kombinující pracovní proces s procesem vzdělávání. To firmy si uvědomily, kam je třeba v období jen velmi křehkého růstu směrovat své aktivity a finanční prostředky v oblasti společenské odpovědnosti - do vzdělávání, podpory těch nejzranitelnějších tak, aby jim bylo umožněno dostat se na trh práce, do podpory rodičů, aby si dokázali sladit rodinný a profesní život, do důvěry zákazníků a spotřebitelů, ale také do ochrany životního prostředí a energetické účinnosti.

Alarmující míra nezaměstnanosti mladých lidí a jejich jen velmi malá připravenost na reálné pracovní prostředí nabídla podnikům další příležitost, na kterou velmi rychle a spontánně reagují. Firmy nabízejí více míst pro stážisty, učně a dobrovolníky. Nečekají, až se vzdělávací systém odtržený od potřeb trhu práce po zdlouhavých reformních procesech změní. Budují své vlastní vzdělávací kapacity nebo úzce spolupracují se školami a vzdělávacími institucemi, hledají a podporují talenty.

Svaz průmyslu a dopravy ČR je hrdý na to, že mezi vítězi jsou i jeho členské podniky. Svaz sdružuje nejen velké a nadnárodní firmy, ale i malé a středně velké podniky. Neexistuje jeden model, jak být společensky odpovědný, existuje však jeden společný princip - princip dobrovolnosti. Není třeba regulací na národní ani evropské úrovni. Podniky působící v České republice i v Evropské unii byly a jsou transparentní a svoji primární odpovědnost prokazují už jen tím, že prosperují a vytvářejí pracovní místa.



Vladimíra Drbalová
Svaz průmyslu a dopravy ČR, zástupkyně ředitelky pro mezinárodní organizace a EU


Chceme se o úspěch podělit s okolím

V otázce společenské odpovědnosti měli jasno už zakladatelé plzeňského pivovaru v roce 1838. Právě díky tomu, že odpovědnost je naprosto přirozenou součástí našeho přístupu, se Plzeňský Prazdroj zapsal do českých dějin nejen skvělým pivem, ale například i významným příspěvkem na stavbu Národního divadla. I my o několik generací později jsme přesvědčeni, že odpovědné využívání přírodních zdrojů, rozvoj regionů, v nichž působíme, a prosperující národní hospodářství jsou klíčovými předpoklady nejen pro náš dlouhodobý úspěch, ale i pro rozvoj naší společnosti. Chceme být úspěšní a o úspěch se podělit s okolím.

Naše současné aktivity v oblasti společenské odpovědnosti jsou zaštítěny myšlenkou vzájemné provázanosti. V letošním roce jsme aktualizovali a zefektivnili náš program společenské odpovědnosti nazvaný nově Prosperita. Ten plynule navazuje na naše předchozí aktivity a sdružuje naše priority do pěti oblastí. Konkrétně si klademe za cíl minimalizovat dopad našeho podnikání na životní prostředí, zachovávat zdroje pitné vody, podporovat regiony, ve kterých působíme, prosazovat odpovědnou konzumaci piva a aktivně přispívat k rozvoji malých podnikatelů napojených na naši výrobu. V každé z těchto oblastí jsme se veřejně zavázali splnit konkrétní cíle, ty jsme zakotvili do naší firemní strategie, vyhotovili jsme podrobné plány do roku 2020 a pravidelně vyhodnocujeme dosažené výsledky.

Na příkladu Plzeňského Prazdroje - ať již v současnosti, nebo v minulosti - je možné vidět, že model, v němž je odpovědnost neboli CSR přirozenou součástí uvažování o vlastním podnikání a jeho úloze ve společnosti a v okolním světě, je platný. Řada projektů, které by bez materiální podpory soukromé sféry nikdy neměly šanci vzniknout, přispívá k vytváření nebo zachování hodnot, které přetrvávají po generace.



Vesselin Barliev
manažer vztahů se státní správou Plzeňského Prazdroje, vítěze speciální kategorie Odpovědný reporting 2014