Spor mezi společností BigBoard a pražským magistrátem o podobu pražských stavebních předpisů může mít dopad i na držitele dluhopisů firmy BigBoard. Pětileté dluhopisy se sedmiprocentním úrokem v nominální hodnotě 800 milionů korun vydala společnost prostřednictvím J&T Banky v roce 2012, splatné jsou tedy za dva roky. Doposud investoři do dluhopisů nainvestovali na 730 milionů korun.

Rozhodnutí městské rady, které od 1. října zakázalo instalaci velkoformátových billboardů, ale podle tvrzení jednoho z majitelů firmy Richarda Fuxy může znamenat "totální likvidaci společnosti".

Podle odhadů odborníků na reklamu plyne 40 procent zisků BigBoardu z pražského trhu. Pokud tedy společnosti kvůli nově platnému zákazu instalace nových velkoformátových billboardů vypadne podstatná část příjmů, může to ovlivnit i splacení stamilionových dluhopisů.

Vedení společnosti se k problematice nechtělo vyjadřovat, Richard Fuxa pouze uvedl: "V brzké době chystáme vydání tiskové zprávy k tomuto tématu."

Finanční výsledky společnosti se ale v letošním roce výrazně zhoršily i bez vlivu nových pražských stavebních předpisů. Společnost BigBoard stejně jako ostatní outdoorové firmy doplácí na změnu obchodní politiky televize Nova, která je podstatně vstřícnější vůči inzerentům, čímž ubírá právě outdooru. Televizi se díky tomu podařilo přetáhnout zpět do televizní reklamy část rozpočtu inzerentů, která v loňském roce skončila právě ve venkovní reklamě. Zatímco v prvním pololetí loňského roku tak byl BigBoard v zisku 40 milionů korun, za prvních šest měsíců roku letošního spadla společnost do ztráty takřka čtyři miliony.

Přelepovací bitva

Spor o stavební předpisy vyústil v přímou "bitvu" mezi BigBoardem a primátorem Tomášem Hudečkem. Před čtyřmi týdny reklamní agentura přelepovala plochy, na kterých byla reklama volebního lídra TOP 09 Hudečka, následně v médiích rozjela masivní kampaň razící tezi, že primátorovy stavební předpisy jdou na ruku pouze developerům.

Společnosti BigBoard vadí také to, že omezením velkoformátové reklamy přijde minimálně o pětinu svých pražských ploch, zatímco její největší konkurence v podobě JCDecaux se nové předpisy nijak dramaticky nedotknou. BigBoard proto chystá i další právní kroky a magistrátu pohrozil také mezinárodní arbitráží. Advokáti zastupující reklamní agenturu vyčíslili potenciální škodu až na jednu miliardu korun.

Před dvěma týdny vydal soud pro Prahu 4 předběžné opatření, podle něhož se Hudeček musí na přelepené plochy vrátit. Primátor ale nemá definitivně vyhráno. Jím prosazené předpisy musí stvrdit ještě ministerstvo pro místní rozvoj.

A současný primátor si už v páteční tiskové zprávě postěžoval, že "billboardová lobby" přesunula své aktivity právě na tento úřad. "Pro zachování současného stavu venkovní reklamy v hlavním městě, který je pro Prahu škodlivý, chce využít všech prostředků, včetně státní správy, v tomto případě ministerstva pro místní rozvoj," napsal Hudeček.

Definitivní stanovisko k novým stavebním předpisům resort zatím nechce oznámit. Na úřadu totiž právě dochází k výměně na nejvyšším postu - odcházející eurokomisařku Věru Jourovou ve středu nahradí nová ministryně, Karla Šlechtová.