S unikátním letadlem na elektrický pohon se mohli ve středu seznámit návštěvníci Mezinárodního strojírenského veletrhu. Představilo ho Vysoké učení technické v Brně, kde stroj několik let vznikal.

Elektroletoun s označením VUT 051 RAY by mohl být podle svých tvůrců výrazným přínosem pro výzkum alternativního pohonu v letectví. Právě za tímto účelem v roce 2009 začali studenti a pracovníci univerzity ve spolupráci s Jihlavan airplanes na společném projektu pracovat. Tehdy však netušili, že se jim podaří vytvořit letadlo, které bude dokonce nejvýkonnějším strojem svého druhu v České republice.

"Naše letadlo je jedinečné v tom, že má výrazně větší zásobu energie než podobná letadla u nás," vysvětlil šéfkonstruktér Antonín Píštěk z Fakulty strojního inženýrství VUT.

První pokusný let elektroletadla se konal na konci srpna. Vzletělo na pouhých 30 minut, podle konstruktérů by ale mělo ve vzduchu vydržet více než hodinu. Pohání ho přitom 3060 tužkových bateriových článků, které jsou umístěny v prostoru za pilotem.

Následovat bude hybrid

Pracovníci univerzity nechtějí do budoucna zkoumat pouze elektromotor. Plánují zkonstruovat letadlo na hybridní pohon, který by baterie kombinoval s klasickým dieslovým pístovým motorem. "Takové letadlo by pak mělo mnohem větší potenciál pro komerční využití," dodává Píštěk.

VUT 051 RAY

Rozpětí: 9,9m

Délka: 8,133 m

Výška: 2,447 m

Max. vzletová hmotnost: 600 kg

Vzletový výkon: 53 kW

Předpokládaná doba letu: 1,5 h

Brněnské elektroletadlo měří přibližně 10 metrů a je tak velké jako běžný ultralight pro dvě osoby. Kvůli velikosti akumulátoru se však do současného modelu vejde pouze pilot. Problém s místem by do budoucna mohl vyřešit právě hybridní pohon.

Na celý výzkum získalo Vysoké učení technické 22 milionů z veřejných grantů, část projektu však byla financována i z vlastních zdrojů.