Spolu s odborníky ze zahraničních kanceláří agentury CzechTrade a za využití analytických informací jsme pro firmy vytipovali několik perspektivních trhů. Kritéria výběru souvisela s ekonomickou stabilitou zvolených zemí, s reálnou šancí českých výrobků na úspěch a zohlednila také dynamiku růstu vybraného trhu. V neposlední řadě se náš výběr soustředil na teritoria, kde můžeme exportérům zajistit odpovídající podporu a tím účelně omezit čas a náklady potřebné ke vstupu na trh.

Doporučované trhy patří do regionů východní Evropy a států SNS, Latinské Ameriky a jihovýchodní Asie. Konkrétně jde o Ázerbájdžán, Kazachstán, Turecko, Čínu, Indii, Indonésii, Brazílii a Mexiko.

Kazachstán a Ázerbájdžán tvoří brány na trhy východní Evropy a dalších zemí SNS. Do těchto zemí již vyvážíme a export má rostoucí tendenci. Pevnou pozici máme na trzích se stroji a technologiemi, v oblasti automotive a elektroniky. Vedle společné účasti firem na významných výstavách a veletrzích, jako je například WorldFood, Power Kazakhstan nebo AgriTek, připravuje agentura CzechTrade na červen příštího roku také misi českých výrobců elektrárenské techniky do Kazachstánu.

Vstup na trhy Latinské Ameriky může být vhodně propojen s oficiálními delegacemi, díky nimž se exportérům otevírají dveře do velkých státních firem. Na březen 2015 je plánována mise do Mexika, která se zaměří na energetiku. Ta je jedním z hlavních témat i pro brazilský trh, a CzechTrade proto v rámci akce plánované na leden 2015 chystá setkání B2B českých a brazilských firem v oblasti solární a větrné energetiky, zpracování vody a infrastruktury.

Roste také vzájemný obchod mezi Českem a Tureckem, přičemž dynamičtěji se rozvíjí český export do Turecka. Největší možnosti vývozu souvisejí s těžbou, úpravou a transportem, což vytváří příležitosti ve strojírenství, chemickém průmyslu, dopravě a elektrotechnice. V těchto oborech také usilujeme o podporu českých firem prostřednictvím účasti na významných oborových veletrzích, ale i organizováním podnikatelských misí nebo prezentací českých vývozních aliancí.

Indie představuje relativně komplikovaný trh s velkou byrokratickou zátěží, přesto je dobré ji neopomíjet a využít šancí, které se zde nabízejí hlavně v souvislosti s probíhající modernizací klíčových odvětví, jako jsou důlní technologie, subdodávky pro energetiku nebo projekty dopravní infrastruktury. Silnou pozici má v Indii strojírenský a energetický průmysl, kde může firmám velmi pomoci lobbování během státních návštěv. V přípravě jsou akce jako Czech National Day a setkání B2B z výše zmíněných oborů.

Pod hlavičkou agentury CzechTrade se firmy mohou ještě letos a během příštího roku prezentovat také v Indonésii, konkrétně na veletrzích zaměřených na obranný a bezpečnostní průmysl, letectví a strojírenství. Pro firmy ze sektoru energetiky se připravuje podnikatelská mise.

Výčet zemí uzavíráme informacemi k exportu do Číny. V Čcheng-tu (Chengdu) prezentujeme české letecké firmy a sklářské výrobce. Pozornost se zaměřuje také na potravinářský trh, kde je aktuálně značná poptávka po tradičních evropských potravinách. V případě čínského trhu průběžně upozorňujeme i na možná úskalí, která souvisejí s problematikou ochrany duševního vlastnictví či podvodných čínských firem, a ve všech složitějších případech doporučujeme individuální konzultace se zástupci zahraničních kanceláří CzechTrade v Číně.

Pro podrobné informace k jednotlivým vytipovaným teritoriím, konkrétním plánovaným akcím a při potřebě individuální pomoci jsou firmám k dispozici konzultanti v centrále CzechTrade.


Radomil Doležal
generální ředitel agentury CzechTrade



Radomil Doležal
Foto: CzechTrade