Novou jedničkou v letecké dopravě se chce stát Dubaj. Její emír šejch Muhammad ibn Rašíd al-Maktúm, který je zároveň viceprezidentem Spojených arabských emirátů, souhlasil s rozšířením letiště Al-Maktúm zhruba za 32 miliard dolarů, které se má stát největším a vůbec nejvytíženějším letištěm na světě.

Pět paralelních ranvejí bude mít mezi sebou dost místa na to, aby mohly být využívány současně. Letiště by díky tomu mohlo ročně odbavit přes 200 milionů cestujících. Tedy dvakrát více než v současnosti nejfrekventovanější letiště Hartsfiel-Jackson v Atlantě.

"Právě jsme spustili první fázi výstavby. Po jejím dokončení zvládneme 120 milionů cestujících ročně a budeme mít místo pro sto dvoupatrových Airbusů A380," řekl agentuře AFP šéf státní firmy Dubai Airports Paul Griffiths s tím, že tato fáze by měla být dokončena za šest až osm let.

Logistické centrum i golfové hřiště

200 milionů

cestujících ročně by mělo odbavit nové nejvytíženější letiště světa v Dubaji.

Podle plánů se letiště bude rozkládat na ploše 56 kilometrů čtverečních a mělo by využívat nejnovější technologie, čímž se čas nutný k vyřízení nezbytných cestovních formalit zkrátí na minimum. Zkrátit se mají také pěší vzdálenosti, které musí cestující k letadlům urazit, a zlepší se prý i doprava mezi jednotlivými terminály.

Al-Maktúm se nachází jižně od Dubaje v komplexu Dubai World Central, který se má podle šejcha stát "leteckým a logistickým centrem" nejen pro Dubaj, ale i pro celý region Blízkého východu, Indie, Afriky a zemí Společenství nezávislých států - organizace devíti postsovětských republik.

Kromě letiště zde budou mít v budoucnu své základny letecké společnosti, letecký výzkum a má se sem přesunout také světový byznys. A chybět v něm nebude ani golfové hřiště.

Hned po dokončení první fáze rozšiřování sem mají přesídlit třeba aerolinky Emirates, které teď mají centrálu na druhém letišti v emirátu, Dubai International. Také to plánuje do konce roku 2020 rozsáhlou expanzi, díky níž ročně přepraví až 100 milionů cestujících. Dubaj je totiž jedním z největších leteckých uzlů mezi Západem, Asií a Austrálií. Z Evropy přes něj vedou lety do JAR, Austrálie nebo na Seychely.

Projekt na vybudování největšího letiště na světě měla Dubaj připravený už před několika lety. Kvůli hospodářské krizi ale ekonomika emirátu upadla do recese a Dubaj musela nakonec i restrukturalizovat část svého dluhu, který dosahoval 120 miliard dolarů. Od té doby ekonomika emirátu opět posiluje.

Zadlužená Dubaj

"Existuje ale stále mnoho důvodů, proč se domnívat, že se emirát ze svých dluhových problémů stále nedostal," uvedl před týdnem analytik londýnské společnosti Capital Economics Jason Tuvey. A na problémy Dubaje upozorňuje také Mezinárodní měnový fond, který se obává další realitní bubliny. Při té minulé vznikaly doslova uprostřed pouště miliardové projekty, které následně musely být pozastaveny, a věřitelé vlády přišli o část svých investovaných peněz.

Paul Griffiths se ale o financování nového letiště nebojí: "Letecký sektor prokázal, že je ekonomicky velmi výhodný, proto je logické jeho kapacitu navyšovat. Jsem si jistý, že vláda přijde s vhodným financováním a plány převede do reality."

Letecký průmysl je pro Dubaj jedním z nejdůležitějších. V současnosti přináší do ekonomiky emirátu 22 miliard dolarů ročně a zaměstnává přes čtvrt milionu lidí. Podle Griffithse by měl do roku 2020, kdy Dubaj bude hostit světovou výstavu EXPO, tvořit 28 procent HDP a zaměstnávat celkem 322 tisíc lidí.