Takže si to zopakujeme. Co je základ? Rybí omáčka, limetková šťáva, chilli paprička a cukr, ptá se a hned si sám odpovídá kuchař Lukáš Neckář. Více či méně pozorně ho poslouchá tucet lidí v barevných zástěrách; někteří při tom krájejí bůček, další sekají bylinky, jiní cibuli.

Je páteční večer a v pražské škole vaření Chefparade probíhá kurz vaření vietnamských specialit. Mantra o čtyřech základních ingrediencích exotické asijské kuchyně během čtyřhodinové lekce zazní tolikrát, že si ji účastníci kurzu budou pamatovat nadosmrti.

Kurz vaření, který navštívil týdeník Ekonom, patří mezi novinky pražské školy Chefparade. Reaguje na rostoucí popularitu vietnamských jídel a plně obsazená kapacita 12 míst ukazuje, že mezi milovníky vaření vzbudil ohlas. Během večera se 12 "studentů" naučí nejen vařit 6 specialit, ale také si je poté společně snědí a recepty dostanou později e-mailem. Cena? Patnáct set korun.

Kurzů podobných tomu v žižkovském studiu Chefparade se v posledních letech v Česku účastní tisíce lidí. Na výběr mají z nejrůznějších lekcí: českou kuchyni, grilování steaků, přípravu italských těstovin nebo třeba stále oblíbenější exotiku, jako je sushi nebo indická kuchyně.

Vařit se přitom mohou učit nejen od "obyčejných" lektorů ve specializovaných školách, ale také od kuchařských celebrit typu Zdeňka Pohlreicha nebo Romana Pauluse. V takovém případě nicméně musejí sáhnout hlouběji do peněženky: lekce u sporáku vedené hvězdami jsou totiž až trojnásobně dražší.

Rostoucí obliba kurzů s vařečkou není jediným důkazem toho, že Češi v posledních letech propadli vaření. Kromě toho utrácejí každý rok desítky milionů korun za kuchařské knihy nebo časopisy. A také ve velkém sledují kulinářské televizní pořady, jichž je na obrazovkách českých televizí ke zhlédnutí více než desítka.

Nejde přitom o tuzemskou specialitu, ale spíše o následování zahraničních trendů. Jinak řečeno, bylo pouze otázkou času, kdy se Česko dočká svého Jamieho Olivera nebo Gordona Ramsayho, kteří zpopularizují kuchařinu, a lidé se začnou o vaření více zajímat a utrácet za něj.

Na českém kulinářském výsluní se aktuálně vyhřívá zhruba desítka vlivných lidí, kteří se dokázali chopit šance a rostoucího zájmu o vaření, k němuž mimochodem sami výrazně přispěli, uměli využít nejlépe. Najdou se mezi nimi různé osobnosti: úspěšní kuchaři, kteří se stali známými díky televizním pořadům, mistři řemesla, již vybojovali pro "svoje" restaurace michelinskou hvězdu, ale také "nekuchaři", kteří prorazili především díky svému nadšení pro jídlo.

obalka Ekonom 2014 36Kteří to jsou? To a mnohem více o byznysu s gastronomií v Česku se dočtete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu iPhonu, tabletu Samsung a dalších zařízeních se systémem Android.

Související