Indický trh s chytrými telefony by se měl v roce 2014 zdvojnásobit

Z hlediska tržeb zůstane nejvýznamnějším trhem s chytrými telefony Čína. Z pohledu prodejů, budoucího růstu a počtu potenciálních zákazníků však neustále stoupá význam Indie. V současnosti vlastní mobilní telefon zhruba 650 milionů Indů, kteří budou v nejbližší době své přístroje nahrazovat novými. Výrobci se snaží, aby jejich volba padla právě na chytrý telefon. Tomu odpovídá i trend - prodeje chytrých telefonů stouply v 1. čtvrtletí roku 2014 v meziročním srovnání čtyřnásobně. Pro indický trh je nejdůležitějším segmentem levný chytrý telefon na platformě Android. Zákazníky v tomto směru láká především Samsung (třetina prodejů), ale i místní levní producenti, jako je Micromax, Karbonn a Lava (dohromady také třetina prodejů).

Křehký trh s elektromobily

Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů v západní Evropě v roce 2013 oproti předešlému roku výrazně vzrostly na 38 617 prodaných vozů. V rámci regionu se na tomto čísle nejvíce podílelo Nizozemsko, Německo a Francie. Mezi nejoblíbenější modely patří elektroautomobily Nissan Leaf, Renault Zoe, VW E-UP, Mercedes Benz Smart a Tesla model S. Z plug-in hybridů je to potom Opel-Vauxhall Ampera, Toyota Prius a Mitsubishi Outlander. I přes neustále narůstající trend prodejů (odhaduje se, že tyto automobily představovaly v roce 2013 0,5 % všech prodaných aut oproti 0,34 % v roce 2012) je tento trh silně závislý na státních pobídkách, které kompenzují vysoké ceny.

Investice do telekomunikačních technologií v regionu Střední Asie pokračují

Od dubna letošního roku stoupá ve středoasijském regionu počet zemí a operátorů, kteří zavádějí rychlou síť LTE a umožňují tak přístup k internetu 4G (NurTelecom v Kyrgyzstánu, Altyn Asyr v Turkmenistánu a Tcell v Tádžikistánu). Mobilní operátoři přistoupili k tomuto kroku i přesto, že obecné využití sítě 3G je v těchto regionech doposud nízké, trh se rozvíjí pomalu a velké riziko představují zásahy státu do telekomunikací. Investice do této oblasti nicméně pokračují a operátoři se zatím spoléhají na vysoký budoucí potenciál v tomto sektoru (například počet zákazníků turkmenského operátora Altyn Asyr vzrostl mezi lety 2012-2013 o 700 tisíc).

Produkce a spotřeba uhlí v regionu SNS zažívá boom

Světové produkci černého uhlí sice dominují Spojené státy a Čína, ale o zvýšení produktivity uhelného průmyslu za účelem exportu i uspokojení domácí spotřeby v posledních dvou letech usilují i země ze Společenství nezávislých států (SNS). Rusko zvýšilo v roce 2013 produktivitu a export černého uhlí o 1,5 %, respektive skoro o 8 %, shodně s cílem pokrýt do roku 2020 z uhelných zdrojů až 38 % domácí spotřeby elektřiny. Stejně tak Ukrajina ještě v roce 2012 zahájila reformu uhelného sektoru směrem k privatizaci, modernizaci a konsolidaci tohoto klíčového odvětví. Uzbecké zásoby této suroviny sice nejsou tak významné, ale i zde produkce uhlí roste a vláda proto hledá investory pro modernizaci dolů a provozů v celkové hodnotě až 500 milionů amerických dolarů. Klíčovými odběrateli budou asijské země - tento kontinent již teď představuje 67 % světové spotřeby suroviny. Překážku i nadále představuje neprůhledné podnikatelské prostředí, nedostatečná infrastruktura i geopolitické problémy regionu.

Airbus vstupuje na trh lehkých letadel s elektrickým modelem

Společnost Airbus nedávno předvedla prototyp lehkého sportovního letadla E-Fan s pohonem v podobě lithium ion polymerových baterií. Společnost by do roku 2017 chtěla uvést na trh jeho dvoumístnou verzi E-Fan 2.0 a o dva roky později i čtyřmístný model E-Fan 4.0. Airbus se nově zaměřuje na vývoj elektrických i hybridních motorů nejen pro malé sportovní letouny. Firmu k tomu vede potřeba naplnit cíle stanovené Evropskou unií v rámci strategie Flightpath 2050. Ta směřuje ke snížení emisí oxidu uhličitého i hluku v letectví o 75 %, respektive o 65 % (z hodnot dosažených v roce 2000). Nový segment bude mít na starosti dceřiná společnost Airbusu VoltAir. Vývoj a výroba probíhá ve spolupráci s francouzskou vládou a za využití evropského financování a sídlí ve městě Merignac ve francouzském Bordeaux. Cena těchto modelů by se mohla pohybovat kolem 300 tisíc USD a jejich výhodou by mimo jiné mohly být nižší náklady na provoz letounů.

Restrukturalizace železničního sektoru ve Francii

Francie by měla v nejbližší době schválit reformu železničního sektoru s cílem učinit ho transparentnějším především z hlediska financování a zajistit spravedlivé podmínky pro vstup na trh. Sektor má být zajištěn skupinou státních podniků: mateřskou SNCF (strategické řízení) a jejími dceřinými firmami SNCF Réseau (provozovatel infrastruktury) a SNCF Mobilités (provozovatel vlakové přepravy). Sjednocení infrastruktury zajistí spojení RFF (dosavadní provozovatel železniční sítě), SNCF Infra a DCF (Direction de la circulation ferroviaire, Ředitelství řízení dopravy). Na transparentnost by měl dohlížet kontrolní železniční orgán ARAF (Autorité de régulation des activités ferroviaires). Nový zákon by měl vstoupit v platnost k lednu 2015.

Investoři cílí na slibné trhy jihovýchodní Asie

Státy sdružené v seskupení zemí jihovýchodní Asie ASEAN patří stále častěji mezi hlavní volbu zahraničních investorů v Asii, a to i na úkor čínského trhu. Důvodem je, že zatímco čínský trh je v mnoha směrech již saturovaný, země ASEAN i přes mnohé bariéry skýtají velké možnosti. Pokud bychom vnímali členské státy jako jednu zemi, měli bychom před sebou trh rostoucí průměrným tempem 6 % ročně, s populací okolo 630 milionů obyvatel, který by tak byl sedmou největší ekonomikou světa. K výhodám hospodářství ASEAN patří ta skutečnost, že je taženo robustní domácí poptávkou, díky které země poměrně lehce překonaly úskalí hospodářské krize. Jejich střední třída přitom roste raketovým tempem - v současnosti ji tvoří 190 milionů obyvatel, v roce 2020 už by to mohlo být až 400 milionů lidí (střední třída definovaná disponibilním příjmem 16-100 amerických dolarů na den).


Dita Nedělková
vedoucí oddělení centra informačních služeb, CzechTrade
dita.nedelkova@czechtrade.cz


Dnes vlastní mobilní telefon zhruba 650 milionů Indů, kteří budou v blízké době své přístroje nahrazovat novými.
Foto: reuters


Prototyp lehkého sportovního letadla E-Fan, který vyvinula společnost Airbus a který je poháněný elektrickým motorem.
Foto: reuters