Česká hudební skupina zahraje na festivalu kdykoli, kdekoli a víceméně za jakékoli peníze. Cena u těch nejlepších se za festivalový koncert pohybuje kolem částky 200 tisíc korun. Účast na festivalu nestojí skupinu a její produkci skoro nic - přijede a odehraje hodinu na připraveném pódiu.

Loni tohoto dobře fungujícího modelu pro obživu hudebníků využila i známá ostravská kapela Kryštof frontmana Richarda Krajča. Letos ale zkouší stejné a možná ještě lepší peníze vydělat jinak. S vlastním konceptem zvaným Kryštof kempy, který staví na zažité festivalové kultuře. Série koncertů má být ale intimnějším setkáním s jejich publikem.

"Netoužíme po přeplněných areálech, kde budou fronty na záchod, šacování u vstupu a přísně se tvářící ochranka," říká Krajčo.

V červenci a srpnu postaví Kryštof a jeho tým vlastní stanová městečka v okolí sedmi pronajatých amfiteátrů. Kromě samotného koncertu a vystoupení přizvaných hostů, například skupiny Mňága a Žďorp, lidem nabídnou i prvky tradiční festivalové zábavy - různé dílny, herny se stolními fotbálky, trampolínami nebo prostředí indiánské vesnice.

"V případě Kryštof kempů jsme se inspirovali i našimi zážitky z hraní zdarma v parcích na lavičkách, které jsme si loni vyzkoušeli. A také vzpomínkami na někdejší velké folkové festivaly, kde vždy vládla přátelská atmosféra," popisuje zpěvák Richard Krajčo. "Lavičky" jsou spontánní akce členů kapely, kdy vezmou nástroje, na Facebook umístí informaci o místě srazu - třeba "za dvě hodiny ve Stromovce" - a tam pak muzikanti hrají a zpívají se stovkami i náhodných kolemjdoucích. Na tom si mimochodem skupina vyzkoušela, že má fanoušků opravdu hodně, a její členové tak doufají, že utáhnou velkou letní akci. Právě kvůli "kempům" kapela zrušila všechny ostatní letní akce, hlavně proto, aby si nevykrádala fanoušky a nepřišla o příjem peněz.

"Letos jsme vsadili všechno na jednu, naši vlastní kartu. Festivaly bychom objížděli se stejným koncertem jako loni nebo předloni. Byl by to stereotyp pro nás i pro lidi," uvádí manažer skupiny Jan Lippert. Loni skupina obehrála například festivaly Hrady.cz. "Taky máme pocit, že pořadatelé si tak nějak zvykli dávat kapelám pořád stejné peníze. Je jedno, jestli se skupina nějak vyvíjí, roste, zda se vám něco nového povede, jako třeba dobrá deska, pořád je pro vás na trhu jedna cena," vysvětluje Lippert, proč Kryštof zvolil vlastní koncept. S tím, že hlavní záměr je samozřejmě vydělat víc, než kolik si kapela vyhraje na cizích festivalech.

Lippert tvrdí, že Kryštof funguje, na rozdíl od většiny českých interpretů, jako firma. Má dlouhodobou strategii, inovuje. Fanouškům jako svým zákazníkům chce dávat pořád něco nového. V sezoně pro "firmu Kryštof" pracuje kolem stovky lidí. Kromě manažerů, produkčních, techniků, zvukařů třeba také vlastní cateringová společnost. "Ten projekt je postavený tak, aby dobře fungoval nejmíň dalších deset let," doplňuje Lippert. Kromě klubů, koncertních hal a festivalů tak Kryštof v minulosti přišel s koncerty v kinech nebo v univerzitních aulách.

Aktuální Kryštof kempy by měly také odstranit problém, že některé prostory pronajímané pro víkendové akce nejsou připravené na tisíce lidí, jež kapela očekává. "Třeba Konopiště je na něco podobného zvyklé. Hukvaldy si ale musíme kompletně upravit," popisuje Lippert.

Za víkend s Kryštofem v jeho "kempu" zaplatí lidé 450 korun. Projekt je spolufinancován dlouhodobými partnery kapely, firmami Agrofert, T-Mobile nebo Ostravar. "Reálná cena vstupenky bez nich by byla kolem tisícovky, aby se zaplatily veškeré náklady," počítá Lippert.

Dalším zajímavým přivýdělkem podobně vyhlášených kapel by mohly být třeba koncerty a festivaly v zahraničí. Tady je ale Lippert opatrný, i když zastupuje jednoho z nejúspěšnějších hráčů na tuzemském hudebním trhu. "Když nepočítám Slovensko, tak žádná nabídka dlouho nepřišla. U nás možná Kryštof vyčnívá, v evropském měřítku ale výrazně zajímavý není. Chcete-li ven, musíte se sami hodně nabízet," říká.

Některé české skupiny jsou populární v Polsku. A třeba i maďarský Sziget jako největší festival v regionu občas přivítá nějakou českou kapelu. O víkendu však skončil legendární britský festival Glastonbury a české zastoupení tam chybělo.