Za jednu ze svých priorit označil ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek po nástupu do funkce podporu českých vývozců. Slíbil, že zahájí mohutnou exportní ofenzivu a udělá vše pro to, aby domácím výrobkům co nejvíce otevřel dveře na zahraniční trhy.

Proč je pro vás export prioritou?

Je jedním z hlavních pilířů naší ekonomiky, a podpora exportu musí být prioritním zájmem státu na všech úrovních. Mějme stále v paměti nepřijatelnou skutečnost, že nezaměstnanost v naší zemi láme historicky negativní rekordy. Šplhá se přes hranici 600 tisíc, a to mluvíme o oficiálním ukazateli evidovaných lidí bez práce. Skutečnost bude ještě horší. V této situaci právě export dokáže zajistit stávající a vytvářet nová pracovní místa v České republice.

V čem vidíte další významné přínosy podpory exportu?

Ve zkratce: efektivní export úzce souvisí s ekonomickou rovnováhou naší země, se stabilitou měny, s kvalitním mezinárodním ratingem a celkovou důvěryhodností země.

Netajíte, že hodláte exportní expanzi významně orientovat na trhy ve třetích zemích, které silně rostou...

Česká republika jako malá otevřená ekonomika je na úspěšném vývozu kvalitních produktů a služeb s co nejvyšší mírou přidané hodnoty životně závislá. 81 procent exportu již směřuje do partnerských zemí Evropské unie, a proto další potenciál růstu vidíme zejména v prostoru mimo EU. V souladu s exportní strategií zahajujeme exportní ofenzivu ve 12 prioritních zemích a 26 zájmových zemích, které byly vybrány na základě požadavků podnikatelských reprezentací. Pro etapu do roku 2020 sem patří například Brazílie, Čína, Indie, Irák, Kazachstán, Mexiko, Srbsko, Turecko, USA či Vietnam.

Co s fungováním agentury CzechTrade, kde to dříve podle vás i mnohých odborníků dost skřípalo?

Nespokojím se s dosažením kvantity v podobě cílového počtu sedmdesáti zahraničních kanceláří ministerstva průmyslu a obchodu, které byly plánovány v minulých obdobích. Důležitější než počet zahraničních zastoupení jsou jejich konkrétní výsledky, jejich personální obsazení nejlepšími lidmi s obchodním duchem, ale zejména zvýšená pozornost vůči trhům s velkým obchodním a investičním potenciálem. Důležité je, aby všechny složky státu spolupracovaly v zájmu efektivní ekonomické diplomacie. Hlavním cílem má být podpora České republiky, podpora exportu a v důsledku také snížení současné vysoké nezaměstnanosti.

A jak se díváte na součinnost s dalšími úřady, zejména s ministerstvem zahraničních věcí?

Hodlám přiblížit nabídku státu komerčnímu rozměru tak, aby byl stát vnímán jako profesionální dodavatel služeb. S ministerstvem zahraničí vypracováváme pravidla, která zde dlouho chyběla. Chci, aby ministerstvo průmyslu a obchodu fungovalo jako jasný "policy maker", který bude našim firmám pomáhat s prosazováním v zahraničí. Ministerstvo zahraničních věcí by v tomto směru mělo hrát roli koordinátora zahraničně-ekonomických vztahů. S agenturou CzechTrade počítám jako s klíčovým spojencem pro navazování obchodních kontaktů v zahraničí pro malé a střední podniky.


Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
Foto: archiv MPO