Když se vlastník půdy, přes niž by měla vést silnice nebo dálnice, rozhodne pozemek dobrovolně prodat státu, bude mít nárok na finanční prémii. Ta by mohla být za každý metr čtvereční až 525 korun nad rámec výkupní ceny, kterou stanoví znalecký posudek. Vládní novelu, která s tímto režimem počítá, podpořili poslanci a poslali ji do dalšího čtení.

Bonus pro prodávajícího ale bude klesat v čase. Při dalších nabídkách už bude nižší, takže kdo se rozhodne rychle, dostane víc peněz. Smyslem úpravy je právě urychlit výstavbu komunikací.

Bude ale platit omezení, cena zemědělské půdy i s bonusem nebude moct překročit tři čtvrtiny ceny stavebního pozemku v dané lokalitě. Dnes zákon umožňuje vyplácet bonusy od osmi do pětatřiceti korun za čtvereční metr.

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) původně navrhoval, aby sněmovna normu schválila celou ve zrychleném režimu už ve středu, proti tomu se ale postavily opoziční ODS a TOP 09. Jejich zástupci chtějí do zákona zapracovat některá kontrolní opatření. Podle exministra dopravy Zbyňka Stanjury z ODS by se měl zmenšit možný korupční prostor, aby někteří vlastníci pozemků nemohli být zvýhodňováni vyšší cenou. Je pouze na vlastníkovi půdy, zda nabízenou cenu přijme. Pokud ji nepřijme, bude moct stát sáhnout k vyvlastnění.

To je snazší pod významnými stavbami už od loňského února. Podle Prachaře se tak sice podařilo zamezit spekulativnímu prodeji půdy, ale vykupování pozemků se prý zatím neurychlilo.

Vláda chce, aby se zákon podařilo přijmout před prázdninami. Dotknout by se to mohlo desítek staveb. Především pak R35 mezi Olomoucí a Hradcem Králové či úseku D1 u Přerova.