Žádné domácí vzdělávání na druhém stupni základních škol, děti povinně zasednou do lavic. Ministr školství Marcel Chládek se rozhodl vyškrtnout z novely školského zákona možnost, s níž se už napevno počítalo: domácí výuka starších dětí se měla podle dosavadních plánů rozběhnout v příštím roce.

Podle Chládka se žáci musejí nejen naučit dějepis a počty, měli by si také zvyknout na kolektiv. "Škola plní nejen funkci vzdělávací, ale i socializační," zdůvodňuje své rozhodnutí. Výsledky, které individuální výuka v rodině přináší, ho prý navíc neohromily. Jsou podle něj sporné.

"Rozhodl jsem se toto vzdělávání nepodpořit. Pokud to rodiče chtějí, ať si klidně dítě vzdělávají doma během prvních pěti let, pak ale budou muset žáci do školy. Protože zjistit po devíti letech domácího vyučování, že je dítě naprosto nepřipravené, je příliš pozdě. To už je zničený život," vysvětluje motivaci pro své rozhodnutí Chládek.

Podle Jaroslavy Simonové z Asociace pro domácí vzdělávání je to chyba. Domácí vyučování se podle ní osvědčilo. A to na obou stupních. "Rodiče mnohdy mívají dokonce lepší výsledky. Vzdělávání se totiž může přizpůsobit individuálním potřebám dítěte," řekla Simonová. Domácí vzdělávání se podle ní odehrává často v malých komunitách několika rodin, výklad látky si mezi sebou maminky dělí podle toho, v čem jsou zdatné.


DALŠÍ PODROBNOSTI o alternativním vzdělávání najdete na http://aktualne.cz