Ministerstvo dopravy chce zpřísnit kontrolu nad poskytováním studentských a dalších slev na jízdném. Po dopravcích, kteří od státu požadují kompenzace za státem nařízené slevy, bude úřad požadovat uzavření příslušných smluv do 30. června. Na jejich základě bude ministerstvo provádět v dopravních prostředcích kontroly. Loni část dopravců smlouvy se státem uzavřela až na sklonku roku. "Z velkých společností zatím s podpisem otálejí soukromí dopravci RegioJet a Leo Express," řekl ministr dopravy Antonín Prachař.

Uzavření smluv umožní během roku kontrolovat, zda dopravci nerozdávají slevy i lidem, kteří na ně nemají nárok, a ušlý zisk pak nepožadují od státu. Podle ministra se dosud kontroly neprováděly vůbec, nebo jen zcela výjimečně.

Potvrzují to i dopravci. Podle majitele Student Agency Radima Jančury ministerstvo v minulosti nejenže neprovádělo namátkové kontroly, ale nepožadovalo kromě prodaných zlevněných jízdenek ani informace o celkových prodejích. Z toho by mohlo odhalit nápadnou disproporci v prodaných lístcích, kdy by například někteří dopravci mohli vykazovat neúměrně vysoký počet zlevněných jízdenek. "Ten, kdo chce podvádět, může si čísla prodaných zlevněných dokladů klidně cucat z prstu," doplnil k efektivitě kontroly ze strany ministerstva Jančura.

Ten zároveň uvedl, že dohodu se státem o uznání kompenzací jeho společnost podepsala minulý pátek a zaslala na ministerstvo dopravy. Student Agency původně nechtěla svůj podpis připojit kvůli přetrvávající výjimce pro České dráhy, které nemusejí u bezplatné přepravy dětí do šesti let vydávat jízdenky, a výše kompenzací se tak u drah nevykazuje na základě statistických sčítání.

K podpisu dohody je podle majitele Leoše Novotného připraven i Leo Express. Podle něj společnost nemá problém s přesným vykazováním ani s namátkovými kontrolami, které doposud v provozu nezaznamenala.

V současnosti dopravci mohou od státu dotace za povinné slevy čerpat čtvrtletně, dopravci ale žádají kompenzace zpětně za celý rok. Nárok na čtvrtinovou slevu v dálkové dopravě mají například studenti, děti do šesti let jezdí zadarmo a 75procentní slevu mají zdravotně postižení držitelé průkazu ZTP. Nově budou mít podle Prachaře nárok na kompenzaci za slevy pouze ti dopravci, kteří dohodu o podmínkách čerpání dotací podepíšou do poloviny roku.

Částky, které stát dopravcům vyplácí, nejsou nízké. "Jen největším dopravcům - Českým drahám, Leo Expressu, Student Agency a RegioJetu - vyplatil stát loni 128,8 milionu korun," uvedl Prachař. To představuje zhruba polovinu celkové částky, kterou stát doplácí jako dorovnání všem dopravcům, včetně autobusových.

V loňském roce prošel systém kompenzací slev úpravou, když se výše náhrady přestala vypočítávat z obyčejného jízdného a začala se jako základ pro výpočet dotace používat skutečná tržní cena. Velký rozdíl mezi tabulkovou a skutečnou cenou jízdních dokladů se ukázal hlavně na trase Praha-Ostrava, kde spolu soupeří více dopravců a cestujícím často poskytují velké akční slevy. Podle odhadů se tím loni podařilo ušetřit 20 milionů korun.


Ten, kdo chce podvádět, může si čísla prodaných zlevněných dokladů klidně cucat z prstu.
RADIM JANČURA
Student Agency