Tovární krabice postavené v různých barvách podél řeky Váh vypadají v podhůří Malé Fatry jako velké kostky lega poskládané na louce. Z dálky, z věčně ucpané silnice, která spojuje Žilinu a Martin přes úžinu Strečno, vypadá nejúspěšnější zahraniční továrna koncernu Kia-Hyundai opravdu jako dětská stavebnice. Ale z blízka se zdají haly téměř nekonečné, podobně jako proud aut, který továrnu opouští.

Právě příchod korejského investora před deseti lety razantně změnil slovenský průmysl. Na Slovensku se sice už rozvíjela investice Volkswagenu a byla podepsána dohoda o stavbě továrny Peugeotu, ale až příchod korejské firmy a jejích subdodavatelů umožnil to, že Slovensko se loni stalo evropskou zemí s největší produkcí aut na tisíc obyvatel. A to nyní Kia zvažuje, že svůj závod, kde loni vyrobila 313 tisíc aut, ještě rozšíří, aby vyráběl o sto tisíc více.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se