Přepravní společnosti v těchto dnech dokončují přípravu svých vozidel na zimní sezónu. Důležitou součástí příprav je i přezouvání na povinné zimní obutí. Řada dopravců řeší organizačně a finančně náročnou operaci využíváním celoročních pneumatik.

Ti pak před zahájením zimní sezóny pouze provádějí kontrolu jejich stavu a přezouvají jen nevyhovující obutí, které nesplňuje minimální povinnou hloubku dezénu pro zimní pneumatiky, tedy 4 mm u osobních vozů a 6 mm u nákladních vozů nad 3,5 tuny, nebo další bezpečnostní kritéria.

„Přípravu vozového parku na zimní sezónu jsme letos zahájili již v září, abychom včas stihli zkontrolovat desítky vlastních tahačů. Po zkušenostech z minulých let jsme tento rok kromě běžné údržby vybavili všechna naše vozidla i sněhovými řetězy. Také naši smluvní dopravci, kterých je kolem tisícovky, se v tomto období na zimu intenzivně připravují,“ uvedl Jiří Jurkovič, vedoucí vozového parku ve společnosti Geis.

Do konce roku čeká rovněž řadu starších vozů vyřazení. „Výměnu vozidel provádíme vždy nejpozději po pěti letech. Letos budeme například obměňovat 28 našich tahačů. Díky nízkému stáří vozového parku, pravidelným prohlídkám a servisům nemáme s technickým stavem našich vozidel problém,“ doplnil Jurkovič.

Policejní kontroly

Na kontrolu kamionů spolu s autobusy se letos speciálně zaměřily již tři týdenní akce Policie ČR. Kontroly prováděla ve spolupráci s organizací Tispol v únoru, červenci a říjnu. Nevyhovující technický stav přitom patřil k nejčastěji zjištěným přestupkům.

CX2G7874

Například v Moravskoslezském kraji v říjnu policisté objevili technické závady u 86 vozidel z celkového počtu 455 kontrolovaných nákladních vozů. „Další kontrolní akce speciálně zaměřené na kamiony a autobusy plánuje Policie ČR i v příštím roce. Kromě specificky zaměřených akcí se policisté věnují kontrolám kamionové a nákladní dopravy i během běžného výkonu služby, a to na základě vyhodnocení aktuální dopravně bezpečnostní situace,“ sdělil Jozef Bocán, tiskový mluvčí Policie ČR.

Řádná údržba vozového parku představuje každoročně pro přepravní společnosti vysoké náklady. Ty by se letos neměly vyšplhat výrazně výše než loni. Minimálně u pneumatik došlo k meziročnímu poklesu cen. „Zatímco loni cena pneumatik stoupala, letos poklesla v průměru o 6 %. Míra zlevňování se liší u jednotlivých značek i velikostí pneumatik, “ sdělil Jakub Pyšný, předseda představenstva internetového obchodu Kupuj pneu.

Související