Přestože Česko díky svému odpovědnému hospodaření a stabilním veřejným rozpočtům procházelo krizí evropského hospodářství dobře, v prvním kvartálu roku 2013 zaznamenalo české hospodářství spolu s exportem výrazný pokles. V prvních třech měsících roku došlo k meziročnímu snížení českého exportu o 2,1 %. Čísla z druhého čtvrtletí již přinesla značně optimističtější výhled, přesto však platí, že je potřeba podporovat rozvoj a informovanost o nástrojích, které mohou českému byznysu, exportérům zboží a podnikatelům ve službách pomoci.

NÁSTROJE JEDNOTNÉ SLUŽBY PRO PODNIKATELE

Jedním z instrumentů, které českým podnikatelům pomáhají směrem k jednoduššímu vstupu na trh EU, je Jednotná služba pro podnikatele, fungující jako integrovaná síť bezplatných asistenčních služeb Jednotného kontaktního místa, služeb SOLVIT a ProCoP.

Služba ProCoP slouží českým podnikatelům jako informační místo pro výrobky. Jejím smyslem je informovat o technických požadavcích, které jsou na výrobek kladeny národními a evropskými předpisy při jeho uvádění na trh EU. Podnikatelé se skrze ni dozvědí, zda je jejich výrobek v Česku podroben předchozímu schválení nebo registraci.

Kromě technických norem služba ProCoP zároveň podnikatele obecně informuje o uplatňování pravidel volného pohybu zboží a zásady vzájemného uznávání, přičemž od začátku roku služba pracovala téměř s 200 klientů.

PRÁVNÍ POMOC ZDARMA

Dalším nástrojem, který nachází své uplatnění nejen v podnikatelském sektoru, je služba SOLVIT. Podnikatelé se na službu mohou obrátit, pokud mají problém se zahraničním úřadem, který chybně aplikuje evropské právo. Pokud je shledáno, že případ spadá pod kompetence této služby, vstoupí české centrum do kontaktu se svým sesterským centrem v dotčeném členském státě a skrze něj se pokusí sjednat nápravu situace.

Lhůta pro řešení případů nepřesahuje deset týdnů, přičemž řešení případů v EU vykazuje vysokou úspěšnost. Do září tohoto roku se u nás na službu SOLVIT obrátilo s dotazem přes 147 klientů, z toho 117 případů se přímo týkalo oblasti, kterou služba SOLVIT řeší.

MÍSTO PODNIKATELE OBÍHÁ ÚŘADY DOKUMENT

Třetím nástrojem spadajícím pod systém Jednotné služby pro podnikatele je tzv. Jednotné kontaktní místo (JKM), které funguje v elektronické a zároveň fyzické podobě na 15 pobočkách ve všech krajských městech při živnostenských úřadech.

Hlavní funkce JKM je dvojího charakteru. Jednak poskytuje informace pro domácí a zahraniční podnikatele o náležitostech vstupu do podnikání v oblasti služeb v rámci Česka a států EU a v případě podnikání v Česku tuto žádost i za několik desítek minut vyřídí.

JKM totiž zároveň zprostředkovává podnikatelům komunikaci s potřebnými úřady tak, aby úřady neobíhal podnikatel, ale dokument. Že je o jejich služby zájem, podtrhuje fakt, že jen za rok 2012 zpracovala fyzická JKM 3445 dotazů a do poloviny září tohoto roku zpracovala přes 2374 dotazů.

POMOC HOSPODÁŘSKÉMU OŽIVENÍ

Sektor služeb tvoří téměř čtyři pětiny HDP Evropské unie, a je tedy zřejmé, že další rozvoj tohoto sektoru je pro Evropu zásadní. Stejně tak je z českého pohledu zásadní podporovat export a rušit bariéry, které brání jeho rozvoji.

Služby JKM, SOLVIT a ProCoP k těmto cílům výrazně přispívají a jsou dobrými nástroji jak pro český byznys, tak pro hospodářské oživení celé Evropy, postavené na lepším fungování vnitřního trhu EU a podpoře exportu.


Autor pracuje pro oddělení vnitřního trhu a služeb, MPO


Služba SOLVIT svým zásahem pomohla například ve sporu firem provozujících rafting ve Slovinsku. Zahraniční firmy díky tomu mohou svou živnost provozovat za stejných (už ne nevýhodných) podmínek jako firmy slovinské.
Ilustrační foto: Thinkstock