Miloslava Nováková, ředitelka komunikace a marketingu na ministerstvu průmyslu a obchodu, získala na konci května od České marketingové společnosti ocenění "Marketér roku ve státní správě". Před působením na ministerstvu stála dvanáct let v čele komunikace televize Nova, posledních šest let patřila k nejužšímu vedení skupiny Nova Group. Vystudovala obor ekonomika a management na vysoké škole Brno International Business School/Nottingham Trent University. Působí ve správní radě Nadace Sirius a ve Výkonné radě Unicef ČR.

Získala jste cenu Marketér roku. Co pro vás ocenění znamená?

Je fajn, když si někdo všimne vaší práce. Ale vážně, ta cena mě opravdu potěšila. Ocenění Marketér roku za marketing ve státní správě není rozhodně samozřejmost. Zvlášť když nad soutěží převzal záštitu guru světového marketingu Filip Kotler.

Dlouhá léta jste stála v čele marketingu televizí skupiny Nova. Jaký vidíte rozdíl mezi marketingem v komerční a státní sféře?

V principu je to stejné. Vždy jde o cílovou skupinu a její potřeby. Je nutné mít plán, znát cíl a cestu, která k němu vede. Samozřejmě komunikovat témata, jako je státní energetická koncepce, exportní strategie ČR nebo deregulační balíček pro podnikatele, vyžaduje jiný přístup, než když připravujete spuštění nového televizního seriálu. Rozhodně je to jiná zodpovědnost. Po příchodu na ministerstvo ale bylo mým prvním úkolem přesvědčit zaměstnance úřadu, že ministerstvo průmyslu a obchodu jsou oni. Den po dni definují hodnotu a obsah této značky. Podstatné je naučit zaměstnance mít tento brand rád, přesvědčit je, že je svým způsobem mimořádný. Tady je více než jinde důležité pracovat se značkou, s jasnou vizí a v přesně definovaných mantinelech. Jedině tak je možné dostat pod brandový "deštník" MPO všechny organizace, které jsou s ministerstvem propojeny a podléhají mu. Aby efektivně komunikovaly mezi sebou a také samostatně směrem ven.

Co myslíte, že vám po roce působení na ministerstvu pomohlo k ocenění Marketér roku?

Domnívám se, že to byly především zkušenosti z komerční sféry. Jiný přístup, určitá dravost a rychlost toho prostředí, zodpovědnost za rozhodnutí. Ale fakt, že se mi - a nám všem - v oddělení komunikace ministerstva podařilo během jednoho roku pevně uchopit a začít proměňovat a naplňovat značku MPO, tak na tom má bezesporu velkou zásluhu nejužší tým spolupracovníků pod vedením Veroniky Forejtové. Bez kolegů, na které se můžete spolehnout a se kterými máte stejný přístup k práci, to ostatně nejde nikde. V komerční sféře ani ve veřejné správě. Od svých kolegů vyžaduji loajalitu, preciznost, rychlost a efektivnost. Na své spolupracovníky jsem měla ovšem štěstí. Navíc, na ministerstvu jsem našla špičkové odborníky, bez nichž bych se neobešla. Kvalitní odborné podklady jsou pro mou práci nepostradatelné. A musím zdůraznit, že bez mého šéfa, ministra Martina Kuby, který pochopil smysl a sílu kvalitního marketingu, by to bylo složité. Je skvělé, že má naše práce jeho plnou podporu.

Co nového jste se na ministerstvu naučila?

Trpělivosti. Přiblížila jsem se oborům a problematice, které by mi zůstaly pravděpodobně skryty. Energetika, obnovitelné zdroje... A také jsem se naučila nová slova, například "referátník". Jednou jsem byla upozorněna, že určité věci nemohu rozhodovat sama, že k tomu přijde referátník. Pořád jsem čekala, kdy přijde. Urgovala jsem ho, sháněla ho. Až pak mi bylo řečeno, že referátník je spis, který mi leží na stole. Takže - stále se učím.

Odkud čerpáte energii a nové nápady?

Víte, já miluji výzvy. Myslím, že ve skutečnosti mám povahu krizového manažera s heslem "nic není nemožné" i v soukromí. Neřídím se tabulkami, ale selským rozumem. Klíčové pro mě je, jestli se pro věc nadchnou moji blízcí, moji přátelé nebo kolegové. Pokud to dokážou oni, vím, že je možné nadchnout i ostatní. Je pro mě také důležité potkávat se s lidmi. Jsem zvědavá a lidi, jejich příběhy, mě vždy zajímali. Navíc, někdy mám to štěstí, že potkám lidi opravdu neobyčejné. A pak ráda cestuji, poznávám nová místa, nasávám atmosféru. S mojí dcerou Bárou jsme sehraný cestovatelský tým. Vyrážíme spolu do celého světa již od jejího dětství a nepřestalo nás to bavit ani teď, kdy už je dospělá, samostatná a úspěšná žena. Jsem za to vděčná a velmi šťastná.

Máte svůj profesní vzor? Kdo to je?

Nemám profesní vzory. Jsou ale lidé, kteří mě inspirují. Například mě velmi okouzlila jaderná fyzička Dana Drábová.

Co vaše plány do budoucna?

Svůj život neplánuji. Já ho žiji. V práci, v mé profesi, je samozřejmě nutné mít plán. Znát cestu, po které směřujete. Nemám ráda nudu a průměrnost, té se děsím. V soukromí i v zaměstnání jsem měla vždy štěstí, že jsem mohla dělat to, co mě bavilo a těšilo. Nebo mě prostě bavilo to, co jsem zrovna dělala. A pevně věřím, že tak to i zůstane. A tak jediné, co opravdu plánuji, je setrvat u postojů a přístupu k životu a práci, které se mi dosud vždy osvědčily. Nebát se. Dělat rozhodnutí. Nést odpovědnost. A dělat to ráda.


Autor pracuje pro odbor komunikace a marketingu, MPO


Ředitelka komunikace a marketingu na ministerstvu průmyslu a obchodu Miloslava Nováková (uprostřed) se spolu s ministrem Martinem Kubou (vlevo) a předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Danou Drábovou zúčastnila prohlídky Jaderné elektrárny Temelín.
Foto: MPO

Ředitelka komunikace a marketingu na ministerstvu průmyslu a obchodu Miloslava Nováková
Foto: archiv M. Novákové