V kunratické 8.A právě učitelka začíná se svými žáky probírat poruchy stravování. Od tabule ale nemluví jen k dětem. Ze zadní části třídy ji pozoruje ještě expertka na koučování učitelů Květa Krüger.

Základní škola v Kunraticích v Praze 4 je totiž jednou ze čtyř škol v Česku, které se zapojily do projektu Nadace manželů Kellnerových, který se snaží vymyslet, jak ve školách správně učit nejen děti, ale i učitele. A stejné téma teď řeší i ministerstvo školství. Jenže zatímco tým Petra Fialy začíná od čistého stolu sepisovat kariérní řád pro učitele, jenž má odstartovat v roce 2015 a propojit vzdělávání s finančním ohodnocením, na kunratické škole už třetím rokem podobný systém běží.

Speciální konzultant pro učitele je jedním z jeho klíčových pilířů. "Je skvělé, když vám takový odborník dá zpětnou vazbu o tom, jak učíte. Neříká vám jen, jak jste skvělá, ale srozumitelným jazykem vám řekne, co by učitel měl v hodinách zlepšit," oceňuje přítomnost koučky učitelka Pavlína Rosická.

Právě jí totiž skončila hodina, během které s dětmi probírala i zásady zdravé výživy, a teď se chystá s konzultantkou probrat, jestli se jí podařilo správně zařadit nová cvičení do výuky.

"V posledním cvičení by ses dětí neměla ptát na přídavná jména, která pasují ke spojení zdravá výživa. Tím omezuješ jejich výběr. Spíše se příště zeptej, jaká podle nich zdravá výživa může být," radí Květa Krüger, která má dlouholetou praxi s vyučováním dětí i dospělých.

Na kunratickou školu dojíždí minimálně třikrát za týden, a když prochází školou, co chvíli ji zastaví některá z učitelek a zve ji na návštěvu své hodiny. "Trochu jim trvalo, že mi uvěřily, že nejsem nasazená od vedení školy, abych je kontrolovala. Původní nedůvěru odblokovalo, když jsem jim nabídla, že hodinu, se kterou si nevědí rady, odučím místo nich a ony se budou jen dívat," vzpomíná Krüger.

Její přítomnost na škole dává zároveň smysl všem vzdělávacím kurzům, kterými si učitelé během školního roku projdou. Může totiž dohlédnout na to, aby kantoři nové metody správně zapojovali do hodin. Na škole už proto vzniká tým několika pedagogů, kteří podobně jako Krüger chodí na pozvání svých kolegů do hodin a radí s výukou.

Odměny podle kvality

Škola v Praze 4 se mění díky projektu Pomáháme školám k úspěchu spolu se základními školami v Karviné, Horce na Moravě a středočeských Zdicích. Petr Kellner, majitel finanční skupiny PPF, do něj ročně investuje zhruba 30 milionů korun. Učitelé těchto veřejných škol se tak mohou posouvat i finančně, což má být i jednou ze součástí kariérního řádu, jejž plánuje vláda. Podmínkou Kellnerovy nadace je, aby si škola, již si vyberou sami, sepsala plán, co k rozvoji svých učitelů vlastně potřebuje.

Kunratičtí učitelé si mohou přilepšit v průměru o dva tisíce korun měsíčně, přičemž průměrný plat českého učitele na základní škole je dnes 26 851 korun hrubého. Výše odměn u jednotlivých pedagogů závisí na tom, zda se jim daří rozvíjet tak, jak si na začátku školního roku stanoví. Smysl je jasný: i učitelé veřejné školy musí předtím, než dostanou přidáno, prokázat, že se zlepšují.

Duo učitel-asistent

V Kunraticích díky nadaci zavedli i párovou výuku učitele a asistenta. "Každá si řekneme, jakou část hodiny bychom chtěly učit. Dnes jsem třeba začala s dětmi opakovat anorexii a bulimii a Věra mi zatím připravila videoukázku z pořadu Jste to, co jíte, kterou jsme začali nové téma o obezitě," mluví o stoprocentním využití školní hodiny učitelka Pavlína Rosická.

Párová výuka je v Česku zatím poměrně ojedinělá. Jinde na školách pomáhají asistenti výhradně žákům s různými omezeními, tady fungují spíše jako pravá ruka učitelů. V Kunraticích jsou všichni asistenti na část úvazku zároveň učiteli, čerství absolventi pedagogických fakult tak mají malý učitelský úvazek a přímo ve třídách se jako asistenti učí od kolegů. Zkušení kantoři ze druhého stupně zase chodí na několik hodin v týdnu asistovat učitelům z prvního stupně do hodin matematiky. "Na prvním stupni učíme matematiku metodou pana profesora Hejného. Potřebuji, aby se ji dobře naučili i učitelé z druhého stupně a přenesli ji do svých hodin," vysvětluje ředitel školy Vít Beran.

 

Soukromé peníze pro české školství

Pomáháme školám k úspěchu

Nadace manželů Kellnerových ročně investuje 30 milionů korun do čtyř veřejných základních škol. Peníze jim mají pomoci rozvíjet učitele tak, aby uměli co nejlépe vyučovat. Školy je investují do vzdělávacích kurzů, školních psychologů, asistentů a koučů pro učitele. Postupně se budou zapojovat další školy, které vytvoří síť 14 projektových škol.

Matematika s chutí

Skupina podnikatelů z firem jako Linet, Avast nebo Google loni rozjela projekt na podporu učitelů, kteří umí učit matematiku tak, aby děti bavila. Soukromí donátoři přispěli v prvním ročníku částkou 3,5 milionu korun, letos tak může podpořit sto učitelů.

Nejlepší absolventi učiteli

Česká spořitelna zřídí program, který dostane nejtalentovanější absolventy přírodovědných a technických oborů za katedry škol. Na rozjezd projektu použije banka úroky z 1,6 miliardy korun, které zůstaly na anonymních vkladních knížkách. Ročně to bude asi 40 milionů.

 

FOTOGALERII ZE ŠKOLY NAJDETE NA http://obrazem.ihned.cz

PÁROVÁ VÝUKA
Věra Purkrtová v červeném svetru v roli asistentky sekunduje učitelce Pavlíně Rosické. Na společnou hodinu předmětu výchova k občanství a zdraví se společně připravovaly přibližně půl hodiny. Své role si během hodiny střídají.
FOTO: HN - LIBOR FOJTÍK