Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) sjednotilo k 1. srpnu původní zahraniční zastoupení agentur CzechTrade a CzechInvest do jednotné Integrované zahraniční sítě Obchodních misí MPO. O co šlo? Konkrétně pod ministerstvo přešlo celkem 32 kanceláří CzechTrade a 6 kanceláří CzechInvest. Tuto síť a samozřejmě i odpovídající služby chce MPO v poměrně krátkém časovém horizontu rozšířit na cílových zhruba 70 kanceláří.

EFEKTIVNĚJŠÍ SLUŽBY

Chystané rozšíření odpovídá současným trendům českého exportu s cílem pokrýt rostoucí trhy v prioritních a zájmových zemích mimo EU. Jde především o zjednodušení komunikace zahraničních zastoupení MPO s českými exportéry a zpřístupnění služeb zahraniční sítě českým firmám. Ke změnám nás vedla i potřeba zpřehlednit a zjednodušit nabídku proexportních služeb pro české firmy. V neposlední řadě změny přinesou lepší kontrolu nad efektivním vynakládáním peněz daňových poplatníků a výrazné úspory v provozních nákladech celého systému.

ZACÍLENO NA BYZNYS

Zpřístupnění vzdálených trhů mimo EU malým a středním podnikům je jednou z priorit pro nově budovanou síť. Cíl je, aby 70 procent času, který mají Obchodní mise k dispozici, věnovaly byznysu. Tomu odpovídá i nová nabídka služeb. Na základě poptávky exportérů se zástupci MPO zaměří na služby typu: vyhledání obchodního partnera, ověření zájmu o výrobek/službu, analýza trhu, organizace a asistence při obchodním jednání. Dále předpokládáme aktivní asistenci našich zastoupení při organizaci účastí českých firem na zahraničních veletrzích a výstavách. A to včetně přípravy obchodních jednání během veletrhu.

NOVÝ SYSTÉM

Sjednocená zahraniční síť je metodicky a odborně řízena ministerstvem. Realizaci služeb podnikatelům na zahraničních trzích zajišťují jednotlivé Obchodní mise MPO. Nabídku služeb (FrontOffice a BackOffice) podnikatelům, přenos obchodně-ekonomických informací z teritorií, včetně zajištění komunikace s podnikateli, zajišťuje pro MPO servisní organizace CzechTrade. Podobně počítáme s nastavením systému komunikace pro příliv zahraničních investic v případě CzechInvestu. Celý proces je koordinován s partnery, kteří se zabývají podporou exportu, a s podnikatelskými reprezentacemi (projektové týmy Akčního plánu).

DŮLEŽITÝ JE KONTAKT S EXPORTÉRY

Důležité je, že do procesu probíhajících změn byli přizváni podnikatelé, a to prostřednictvím svých reprezentací. O tom, v jakých zemích budou Obchodní mise MPO nadále působit, i o tom, kde zahraniční síť MPO v nejbližší době rozšíříme (včetně výběru konkrétních zástupců pro dané teritorium), dnes firmy spolurozhodují prostřednictvím svých zástupců v projektových týmech Akčního plánu Exportní strategie.

ROZŠÍŘENÍ NEJEN V ČÍNĚ A INDII

Předpokladem fungování systému je rovněž zpětná vazba od podnikatelské sféry. Na základě podnětů exportérů v nejbližší době rozšíříme naše zastoupení v Číně na tři kanceláře a dvě kanceláře v Indii. Posilujeme naši přítomnost v Jižní Americe, na Středním východě i v Africe. Budeme tedy tam, kde cítíme zájem a poptávku českých firem a kde bude potenciál pro uplatnění českých výrobků.

NA ŘADĚ JSOU VÝBĚROVÁ ŘÍZENÍ

V tuto chvíli probíhají výběrová řízení podle nastaveného harmonogramu. V dohledné době by tak mělo dojít k obměně nebo vyslání nových pracovníků do sjednocené zahraniční sítě MPO. Probíhají také jednání s ministerstvem zahraničních věcí (MZV) o akreditaci a logistickém zázemí pro zahraniční síť MPO při zastupitelských úřadech. Spolupráce MZV je v tomto ohledu pro projekt velmi důležitá.

 

Jan Bezemek
ředitel odboru exportních služeb MPO

České obchodní zastoupení v Číně se rozšíří na tři kanceláře.
Ilustrační foto: ČTK/Eye Ubiquitous/Hutchison