Zatímco před deseti lety se na český trh dostávaly téměř výhradně napodobeniny globálních značek, jako jsou Adidas, Nike či Johnnie Walker, nyní se stále častěji objevují padělky českého zboží. Zdaleka přitom nejde jen o alkohol a běžné spotřební zboží: české firmy stále více doplácejí i na padělání kuličkových ložisek, topných fólií, silničních svodidel, popisovačů, jističů či zapalovacích svíček.

Jde vlastně o úspěch, byť značně pochybný. Některé české firmy pronikly ve svém oboru mezi špičku, takže se falzifikátorům vyplácí parazitovat na jejich značce. "Narůst objemu padělaného značkového zboží, které bylo v Česku objeveno, se mezi lety 2010 a 2011 zvýšil o šedesát procent," říká mluvčí Svazu průmyslu a dopravy Milan Mostýn.

Jak se navíc zhoršuje ekonomická situace, českým podnikům stále více vadí, že je plagiátoři obírají o tržby a zisk. Proto se také v poslední době snaží bránit ze všech sil. Základní obrana spočívá v inovacích, v obměně desénů - když falzifikátoři napodobují finální výrobek, firma je již dál a nabízí něco nového.

České podniky se už také naučily využívat zahraniční specialisty na ochranu duševního vlastnictví. "Najali jsme si právní kancelář v Hongkongu a po čtyřech měsících skončil ředitel továrny, která padělky vyráběla, za mřížemi," líčí šéf elektrotechnické společnosti Jablotron Dalibor Dědek. Česká firma si dokonce vymohla i částečnou kompenzaci.

FOTO: Které je pravé? Společnost SKF Ložiska přichází o miliony korun kvůli napodobeninám ložisek... na první pohled jsou od originálu nerozpoznatelné. V užitných vlastnostech a životnosti je však rozdíl propastný. (Zdroj: Shutterstock)


 

Proč padělků českého zboží přibývá? Jak s nimi tuzemské firmy bojují? Kde všude se objevují nekalé výrobky?

VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 4. ŘÍJNA.

banner 2

Související