Miroslav Kotík,

majitel efko-karton

S každým obchodním partnerem se v první řadě snažíme mít řádnou smlouvu. Se zákazníky, kteří mají se smlouvou problém, upravujeme detaily individuálně, ale ze zásadních bodů neustupujeme. Zastáváme názor, že kdo se bojí podepsat smlouvu s tvrdými sankcemi při nezaplacení, tak už dopředu počítá s tím, že nebude platit. Ve smlouvě také máme rozhodčí doložku. Některé firmy se obávají, abychom ji nezneužili, ale nám slouží pouze pro naši ochranu. Pokud k nezaplacení přece jen dojde, řešíme to přes výzvy, upomínky, telefonáty a osobní návštěvy. V zásadě ale klientům dáváme hodně času k zaplacení a snažíme se s nimi dohodnout například na splátkovém kalendáři. Protože i z malé pohledávky se pak rychle může stát velký dluh.

Linda Vavříková

Allegria, firma na zážitky

Naše produkty si dávají lidé jako dárky, takže se nám moc nestává, že by je nechtěli zaplatit. Jednou se to tedy přihodilo a museli jsme zákazníkovi velice diplomaticky vysvětlovat, že vlastně jeho dárek není zaplacený. Snažíme se vymáhání pohledávek předejít, to znamená dobře si vybírat dodavatele. Pokud se přece jen stane, že nějaká firma nezaplatí fakturu, nejdříve jim zavolá náš obchodní zástupce, čímž odpadá tak polovina problému. Většinou totiž firma zaplatit zapomněla nebo jí nedošla faktura a tak dále. V naší firmě máme výhodu, že kdyby zážitek nebyl zaplacen, tak ho můžeme deaktivovat a zrušit. Nikdy jsme tak nemuseli přistoupit k soudnímu vymáhání.


Zdeněk Jahoda

jednatel emco

Důležité jsou tři věci:

1. Předcházení - to znamená získat co nejvíce informací o firmách a zjistit si jejich minulost.

2. Pojištění - je důležité si pojistit tuzemské i zahraniční zákazníky. Stalo se nám, že klient nezaplatil, ale aspoň část dluhu uhradila pojišťovna. Nezaplacené pohledávky také běžně přihlašujeme do konkurzu, ale to většinou bývá ztracené a nic nedostaneme.

3. Nenechat pohledávku zastarat. I kdyby došlo jen k malému zpoždění platby, okamžitě reagovat, dokud zákazník pořád funguje a má nějaké peníze. Dříve, než padne na kolena.



Jiří Vlček

Ředitel medica filter

 

Pohledávky musíme vymáhat velmi často, našimi klienty jsou zejména nemocnice. Používáme standardní postupy, tedy výzvy či dopisy. Firmám radím, aby si o svých klientech zjistily co nejvíce informací a podnikly preventivní kroky ve smlouvách.



Matthew Duras

obchodní ředitel johnny servis

Osvědčilo se nám mít velmi dobré obchodní zástupce. Ti musí být v úzkém kontaktu s manažery klienta a s nimi se pokusit domluvit uhrazení pohledávky nebo například na splátkovém kalendáři. Jinak to řešíme přes naše advokáty a soudní řízení.



Jiří Kvasnička

ředitel aaa radiotaxi

Pro nás je klíčové mít finanční záruky. S firmami máme sjednané měsíční zálohy, a pokud nezaplatí, záloha propadne a firmě už dále naše služby neposkytujeme. Díky tomu jsme to nikdy nemuseli řešit soudní cestou.