Rozpočet na české dálnice je hubenější o dvě evropské miliardy. Ministerstvo dopravy totiž muselo odepsat část dotace z Evropské unie na Pražský okruh. Důvodem je to, že stát zvedl sazbu mýta, kterým si na stavbu dálnic vydělává. A tím podle pravidel Evropské unie ztratil nárok na část peněz.

"První schvalování projektů Pražského okruhu proběhlo v roce 2008 a při výpočtu podpory se v té době počítalo s tehdy platnými sazbami mýta," říká ředitel odboru evropských fondů na ministerstvu dopravy Marek Pastucha.

Stát ale mýto od schválení evropské dotace už dvakrát zdražil. Ministerstvo dopravy proto muselo své žádosti o dotace přepočítat, protože na mýtu vydělá více, než původně nahlásilo. Zvýšený výběr mýta nahradí evropskou dotaci během třiceti let. Stát však potřebuje peníze nyní.

Návratnost za třicet let

Česko podle Pastuchy v konečném důsledku vydělá. "Z dlouhodobého hlediska by byla ztráta na nevybraném mýtu vyšší než snížená míra podpory," tvrdí ředitel odboru Pastucha. Horizont třiceti let je ale slabou útěchou. Česku by se peníze i kvůli škrtům v rozpočtu hodily hned. Stát má navíc problém vyčerpat bruselské peníze - kvůli zpoždění při stavbě či přípravě projektů. Ohroženo je podle dokumentů ministerstva dopravy až 16 miliard korun.

Pražský okruh je nejvytíženější českou silnicí. Jen vloni se na celé jeho délce na mýtném vybralo 301 milionů korun.

Více čtěte v pondělním vydání Hospodářských novin.

Čtěte více v Hospodářských novinách