Britští elektroničtí dobrodruhové Cinematic Orchestra, kteří ve středu vystoupí v Lucerna Music Baru, umí v hudbě popsat splašeného velblouda, jaký ve filmu Mezihra režiséra Reného Claira táhne pohřební procesí s rakví.

Právě symfonickou muzikou k surrealistické eskapádě, v níž účinkovali Erik Satie a Man Ray, se Cinematic Orchestra po letech vrací k nejplodnějšímu zdroji inspirace, jímž jsou němé filmy a především vše odpovídající dobovým parametrům dada a surrealismu.

Charakter jejich hudby je "vyčkávací": odpovídá ouverturám či vsuvkám mezi akty, kde se prvky napětí a očekávání stávají stavebním kamenem a v podvědomí vytváří až úzkostlivé pnutí, s jakým Woody Allen ve svých Vzpomínkách na hvězdný prach nemohl vystoupit ze surrealistického vláčku.

Britové takovou náladu mistrně vystaví a z počítačů opředou hukotem smyčců jako z nějakého pohřebního divertimenta, kdežto repetovanými ostinaty se přihlásí k hudebnímu minimalismu šedesátých let. Pětice mužů v čele s někdejším rádiovým pirátem Swinscoem do toho dřív míchala Alice Coltraneovou a v davisovských náladách provozovala to, čemu se říká nujazz.

Dnes spíš kapela navazuje na svoji úspěšnou hudbu k němému Muži s kinoaparátem Dzigy Vertova. Na podzim vyprodala londýnský Barbican a ve středu do pohřebního patrně oblečou i ty Pražany, pro něž dada nikdy nevyšlo z módy.

Zbývá vám ještě 10 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se