Chaos v Českých drahách pod tlakem konkurence

V souvislosti s nástupem konkurence na linku Praha-Olomouc (a dále do Ostravy) byly nuceny České dráhy reagovat a ve svých marketingových kampaních slibovaly spoustu změn k lepšímu. Ty údajně připravovaly dlouhodobě. Načasování startu těchto změn v přesně stejném okamžiku vstupu RegioJetu na železnici je prý čistě náhodné. Jak mi ale potvrdili někteří zaměstnanci, náhoda to rozhodně není, navíc změny jsou chaotické a nesystémové s jediným cílem nepřijít o zákazníky na této nejvýznamnější trati. Údajně ani nestíhají všechny novinky absorbovat. Prostě je zřetelné, že státní dopravce potřebuje na každou, byť i sebemenší změnu spoustu času a tato nepružnost může být ČD v budoucnu velkou přítěží.

Nicméně zpátky k příkladu výše zmíněné trati, nově zavedená promoakce nabízí cenu jízdenky Praha-Olomouc za 200 Kč. Když si ji však chce člověk koupit na internetu, systém mu nabízí stále "starou" cenu 227 Kč, ale jako bonus místenku zdarma. Za 200 Kč se tak dá jízdenka koupit jen na přepážce, což je v přímém rozporu se současnými trendy, kdy se mnohé instituce snaží naučit veřejnost samostatnou obsluhu přes internet, aby ušetřila mzdové náklady. U ČD se zřejmě na peníze tolik nehledí. A k tomu ještě zákazník zjistí, že místenky zdarma se smějí vydávat nejpozději 2 hodiny před odjezdem vlaku.

Zřejmě tedy dráhy chtějí lidi zlákat, aby trávili volný čas na nádražích. Přitom ale v kampani tvrdí, že "všichni bez rozdílu si k jízdence nad 200 km mohou navíc pořídit místenku za 0 Kč".

Další neméně zajímavá situace nastane, když se zákazník začne domáhat novinky v podobě "nápoje zdarma pro cesty delší než 200 km po ČR". Tuto možnost ale v Olomouci vůbec nedostane, i když cesta do Prahy je dlouhá 250 km, a na zpáteční cestu údajně neplatí vůbec. V Praze by to sice šlo, ale neuvěřitelně hloupě, člověk musí po vystání fronty na jízdenku ještě hledat infocentrum, kde mu vodu vydají (a tedy vystát další frontu). Jen pro zajímavost, v pátek stálo ve frontě na jízdenky kolem 40 lidí. Další důvod vydat se na nádraží dřív. Nakonec ale ta voda není zase takové terno, aby to lidem stálo za tu námahu.

A jak je to s pendolinem? Vlajková loď ČD si sice drží svou kvalitu, ale zařídit i tak obyčejnou věc, jako jsou elektrické zásuvky, se za ta léta provozu nepodařilo.

Ani pendolino se však neubrání novinkám, obzvlášť když i přes srovnatelné služby s RegioJetem stojí jízdenka druhou třídou na internetu pořád o přibližně 100 Kč více (324 Kč). Alespoň, že se stevardi naučili po vzoru konkurence rozdávat vodu zdarma, i když podstatně menší láhev.

Když si všechny změny shrnu, dá se říci, že vždy se najde nějaký háček a cestování u ČD se mi prostě nevyplatí. Obávám se, že takovým způsobem se cestující k Českým drahám zpět od konkurence nevrátí...

Miroslav Říkovský, Olomouc


V rubrice Dopisy a e-maily uveřejňujeme reakce, které vyjadřují názor čtenářů. Adresa: dopisy.hn@economia.cz