Ad: Cimrman farmaceutem (HN 6. 10. 2011)

Vážený pane Honzejku,

Čím to, že se člověku začne otevírat kudla v kapse teprve tehdy, když čte v novinách o něčem, čemu dobře rozumí? A že zprávám o tom, čemu nerozumí, vcelku důvěřuje? Píšete, že je nebetyčná drzost, když se farmaceutické firmy snaží říci studentům, co je a co není korupce...

Jedna desetina farmaceutických firem z ČR, sdružená v Asociaci inovativního farmaceutického průmyslu (AIFP), má svůj etický kodex. Ten je v mnoha případech přísnější než české zákony. Je pro nás povinností a standardem tento kodex dodržovat, nikoliv porušovat.

Organizací seminářů pro studenty chceme vytvořit povědomí o zákonech a pravidlech, která existují a o kterých lékaři mnohdy nemají ani tušení. A to právě proto, že nám některé věci žaludek nedovolí. Protože uplácení lékařů není a ani nikdy nebyla naše obchodní strategie. To, co v AIFP chceme, jsou stejná a transparentní pravidla pro všechny strany. Ideu těchto seminářů jsme předem diskutovali s váženými lékaři z univerzitních klinik a byla přivítána jako dobrý nápad.

V této souvislosti mě napadá několik otázek. Četl jste etický kodex Syndikátu novinářů? Chovají se podle něj všichni novináři? Informují všechna média skutečně objektivně, vyváženě a pouze ve veřejném zájmu? Podle Vaší logiky všichni šéfredaktoři tlačí na jeho porušování... Věřím, že pro seriózní média je dodržování etického kodexu otázkou profesní cti a že mají zájem na tom, aby se jeho principy řídily i ostatní redakce. Zobecňovat a tvrdit, že všichni ve farmaceutickém průmyslu podporují korupci, může je ten, kdo nemá zájem o informace.

Martin Pospíšil, ředitel firmy Lundbeck ČR, člen AIFP

Stále dražší úspory

V posledním období se doslova roztrhl pytel s nejrůznějšími nabídkami super produktů. Choroba vlezlé reklamy metastázovala i do činnosti státních institucí, bankovního systému, elektrárenských a plynárenských koncernů. Nabízená "pestrá škála" nejrůznějších produktů a zlepšení je de facto redukována do několika málo možností výhodných pro jejich dodavatele. To vše pod falešnou záminkou "úspor".

Ve skutečnosti je totiž konečný spotřebitel zásobován takovým množstvím doplňujících, nicméně s podstatou věci nesouvisejících informací, že se v nich ztrácí. Proto je raději nečte. Aktuálně jsem např. obdržel vyúčtování vodného a stočného. Na třech listech.

Avizované zpřehlednění a úspory spočívají v tom, že část rozpisu platby byla přesunuta na druhou stranu, a na její místo zařazena reklama. Dodavatel možná ušetřil o část prostředků získaných zveřejněním reklamy. Celkově však cena služby opět vzrostla, administrativní zátěž se zvýšila a náklady na "inovaci" zaplatil odběratel.

Díky za takové úspory. Přijdou nás hodně draze.

Ing. Ladislav Šafránek, Praha

V rubrice DOPISY A E-MAILY

uveřejňujeme reakce, které vyjadřují názor čtenářů. Adresa: dopisy.hn@economia.cz