V rubrice DOPISY A E-MAILY uveřejňujeme reakce, které vyjadřují názor čtenářů. Adresa: dopisy.hn@economia.cz


Podpora dostavby Temelína? Zmanipulovaný průzkum

Nedávno byly zveřejněny výsledky průzkumu veřejného mínění v okolí Temelína. Podle něj je prý naprostá většina dotázaných přesvědčena o potřebnosti energie z Temelína a souhlasí s jeho dostavbou.

Zadavatelem průzkumu je společnost ČEZ a tomu také odpovídá formulace některých otázek. Ty mají do objektivity opravdu hodně daleko. Například otázka "Dodává JETE energii, kterou potřebujeme?" je zavádějící, pokud není dotázaný upozorněn na to, že Česká republika patří k jednomu z největších vývozců energie v Evropě a podle nově navržené energetické politiky bude tento trend pokračovat i v budoucnosti.

V celém průzkumu se také stále hovoří o dostavbě jaderné elektrárny. Logicky to v každém respondentovi vyvolává přesvědčení, že když je něco rozestavěno, musí se to dostavět. V případě JETE však nejde o žádnou dostavbu, ale o výstavbu nových jaderných bloků.

Pokud by byly otázky formulovány objektivně, výsledky průzkumu by vypadaly jinak.

Ing. Monika Machová Wittingerová,

České Budějovice

Veřejné zakázky: Pozor na arbitráže!

Poslanci v těchto dnech projednávají návrh nového zákona o veřejných zakázkách. Chybí v něm ale důležitá věc - ochrana státu a obcí proti rozhodnutím cizích arbitráží, která nás už stála mnoho miliard korun.

Tomu se ale dá do budoucna zabránit malou změnou návrhu. Nový zákon by měl obsahovat podmínku, že uchazeči o zakázku budou v písemných regulích soutěže informováni o tom, že smlouva bude obsahovat ustanovení, podle kterého budou o případných sporech rozhodovat české soudy podle českých právních předpisů.

Tuto podmínku musí vyhlašovatel soutěže uvést jak v písemných podmínkách (aby uchazeč o zakázku věděl o tomto ustanovení ještě před podáním přihlášky), tak i později ve smlouvě s vítězem tendru.

Na takovou podmínku přistoupí bezpochyby i každý zahraniční dodavatel, který má o zakázku upřímný zájem. Citovaná podmínka nebude v rozporu s mezinárodním obchodním právem ani jiným právním předpisem, protože zadavatel je oprávněn stanovit podmínky soutěže, a uchazeč, kterému podmínky nebudou vyhovovat, se nemusí tendru zúčastnit.

Tímto způsobem lze zabránit škodám, které státu i obcím vznikají zejména kvůli neznalosti právních předpisů cizích zemí, podle kterých mezinárodní arbitrážní orgány rozhodují.

Naproti tomu český soud může ve svém rozhodování vycházet ze znalosti místních podmínek, které jsou cizím arbitrům vzdáleny. Ušetří se tak hodně peněz za náhrady škod i za právní zastupování v cizině.

JUDr. Jiří Dráb, Týnec nad Sázavou