Osmdesát tisíc čtverečních metrů výstavních ploch zaplněných stovkami automobilů – tam po novinářích zamíří stovky tisíc návštěvníků. Autosalon v Ženevě, jenž by zahájen v úterý, nabízí přehled o pokroku v technologiích autoprůmyslu.

Nové výkřiky techniky umožňují stále většímu množství modelů překonávat rychlost tři sta kilometrů v hodině. Jiné zase pomáhají cestovat s minimálními emisemi. Středem všeho jsou ale peníze. Automobilky se pouze snaží prodat zákazníkům jenom to, co oni si přejí.

Nejvýznamnější událost roku zejména pro evropské automobilky potrvá až do 13. března. Zatím všem jednoznačně vévodí supersportovní auta, například Ferrari představilo poprvé vůz s pohonem všech čtyř kol FF.

Tradiční britský výrobce Jaguar zase letos uvede na trh dosud nejrychlejší a nejvýkonnější sériově vyráběný model. Vůz s označením XKR-S vyvine rychlost až 300 km/h a má výkon 550 koní. Firma hodlá toto auto prodávat za pořizovací cenu od 3,26 milionu korun.

Velkou pozornost zaujala v Ženevě i naše největší automobilka Škoda Auto z rodiny koncernu Volkswagen. Škodovka představila nové logo a firemní design. Jeho změnu má demonstrovat studie nového vozu s označením Vision D.

Auto v provedení hatchback je větší než Fabia, má větší rozvor, malé přesahy karoserie. Prosklené páté dveře a boční okna jsou ve dveřích bez rámu. O možné sériové výrobě vozu zástupci automobilky odmítají spekulovat.

Jaké jsou největší trháky v Ženevě? Dominuje přehlídce krása, rychlost, nebo ekologie?

Na tyto a další otázky odpovídá přímo ze Ženevy redaktor HN a iHNed.cz Jan Markovič.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Roman
Jak se prezentuje Škoda vůči Volkswagenu. Z poslední doby mám pocit, že svoji matku poněkud "válcuje". Jak to vnímají v Ženevě?
Tak stánek Volkswagenu je samozřejmě poněkud větší, protože má v portfoliu více modelů. Velký zájem je tu o jeho koncept Buli. Proti němu působí Vision D trochu usedle a tak je u Škody i méně lidí. Škoda ale vyvolala zájem tím, že prohlásila, že každého pů roku představí nový model. O válcování VW ale nemůže být řeč.
Jan Markovič
Petr
Jaký dojem podle vás zanechala škodovka v Ženevě celkově?
Pozitivní. Jak jsem psal, nejdůležitější je asi prohlášení o novém modelu každého půl roku. Lidem se také poměrně líbí nové logo. Pokud jde o zájem na stánku, tak se návštěvníci nejčastěji vrhají na Superb Combi a Fabii Monte Carlo.
Jan Markovič
Jarda
Dobrý den, stále mluvíme o krásných autech. Je tu ale nějaké vyloženě ošklivé?
Ano, je jich tu docela dost. Odpuzující jsou hlavně tuningové kreace společností jako je Luma, Mansory se také nevytáhlo. Vrcholem je však stánek Fornasari, které představuje obludné SUV napodobující jachtu. A vynechat doporučuji také čínský BYD a indickou Tatu. Tam se vám udělá mdlo v interiéru, který páchne jako falešné boty ze stánku v tržnici.
Jan Markovič
Mar
Co vás zatím zaujalo nejvíc?
Lamborghini Aventador. Když ho vidíte na živo, vyrazí vám dech. A je jedno, jestli se vám líbí nebo nelíbí. Prostě je šokující.
Jan Markovič
Mike
Liší se nějak atmosféra vůči předchozím rokům? Je Ženeva víc zelená nebo je to kec?
Automobilky se tu snaží předvádět ekologické koncepty, už i Rolls-Royce má elektromobil. Zelenější než loňská Paříž ale rozhodně není. Beztak je největší nával okolo supersportů jako Pagani, Koenigsegg, Ferrari a Lamborghini. Ekologie prostě pro většinu lidí není zábavná.
Jan Markovič
Honza
Je tam k vidění taky něco pro nás obyčejný lidi?
Modelky. Ale ještě abych to doplnil. Levných aut je tu celá řada. V dnešní době si může vybrat každý.
Jan Markovič
Jirka
Všichni míří na čínský trh. Co automobilky ze země draka?
Ty by chtěly mířit sem. Zatím je to ale bída. Jedno čínské auto tu má místo přístrojové desky na kartonu namalované budíky. No tak to snad ani není potřeba komentovat.
Jan Markovič
Kamila
Jsou na autosalonu "jen" auta a modelky. Nebo byly k videni i nejake zajimave show, ci celebrity?
Upřímně řečeno jsem si při tom lítání po hale ani ničeho jiného všímnout nestihl. Žádná speciální show se nekolnala, každá tisková prezentace ale sama o sobě je trochu taková show. Věřím ale, že během dní pro veřejnost, se tu určitě nejaké celebrity objeví. Pokud hledáte odreagování, pak mohu doporučit simulátor rallye na stánku Fordu nebo jednodušší simulátor u Renaultu.
Jan Markovič
fanda
jak je to s tou ekoligii, jezdi tam neco SKUTECNE ekologicky? nebo je to vsechno jen marketing...
Tady jde hlavně o vystavené vozy. U řady z nich se dá úspěšně pochybovat, že vůbec jezdí nebo kdy jezdit budou. Koncepty jsou hlavně o marketingu. Pokud tady někdo vystavuje už produkční elektromobily nebo hybridy, pak je to něco jiného. Ekologie je však v dnešní době velkým marketingovým trhákem. Zvlášť v zemích, kde za úsporné auto dostanete nezanedbatelnou daňovou výhodu.
Jan Markovič
Pavel
Neni v Zeneve nejaka zminka o relaunchi Trabantu. Pred cca rokem se o nem dost mluvilo, ale nejak to utichlo, tusimze kvuli penezum...
Ticho po pěšině, nikde ani zmínka. Jsem sám zvědavý, jak ten projekt dopadne. Jsou tu ovšem jiné zajímavé hračky, třeba tříkolky Morgan nebo CanAm.
Jan Markovič
Karel
Dobrý den, Jak působí naživo Alfa 4C, u takřka všech článků o Ženevě je na titulní fotce. Je o ní opravdu takový zájem ze strany novinářů a návštěvníků ??
Je to nádherné auto. Ta matná červená barva je neuvěřitelná (ostatně celá řada automobilek tu má něco v matném laku). Kolem vozu je neustálý přetlak lidí. Ani novináře k autu nepustili, je na otočné plošině za skleněným plůtkem. Jediný kdo k němu smí je modelka. Hodně se těším, že 4C vyjede jako produkční auto.
Jan Markovič
mira
dobrý den, zajímalo by mne zda jsou zastoupeny v Ženevě všechny značky, které se prodávají v ČR? Je nějaká známější automobilka, která tento způsob propagace pomíjí?
Pokud jsem se dobře díval, tak jsou tu všichni, tedy pokud v to nepočítáme třeba český Kaipan. Ženevu si nikdo vynechat nedovolí, je to nejdůležitější autosalon v Evropě. Má větší váhu než Paříž střídající se s Frankfurtem. Docela mě překvapilo, že se tu prezentuje i Daihatsu, které z Evropy odchází. Jak se ale dá očekávat, moc plno u něj není.
Jan Markovič