Po letošním rekordním roce míří Škoda Auto příští rok k dalšímu rekordu. Letos prodá více než 750 tisíc aut, to je o deset procent více než loni. Příští rok plánuje odbyt nejméně 780 tisíc nových vozů.

"Počítáme, že v příštím roce světová konjunktura dosáhne čtyř procent. Předsevzali jsme si, že porosteme víc než svět. Takže náš odbyt bude více než čtyřprocentní. Růst bude vycházet ze čtyř regionů, a to jsou Evropa, Rusko, Indie a Čína," řekl Winfried Vahland, předseda představenstva společnosti Škoda Auto na předvánočním setkání s novináři.

Čína, kde Škodovka vyrábí své vozy v partnerské továrně VW Shanghai, je v současnosti největším trhem mladoboleslavské značky. Letos tam Škoda Auto prodá 180 tisíc vozů, o polovinu více než loni. Celý čínský trh přitom podle odhadu Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) vzroste z loňských jedenácti na letošních třináct milionů aut.

Američtí ekonomové ale varují, že čínský ekonomický zázrak může být bublinou, která do tří let praskne. Poukazují přitom na miliony nově postavených bytů, které jsou prázdné.

Winfired Vahland, jenž v Číně pět let vedl aktivity koncernu Volkswagen a na čínský trh přivedl i Škodovku, zásadně nesouhlasí.

"V čínských městech dnes žije 35 procent z 1,3 miliardy Číňanů, na venkově 65 procent. Do dvaceti let se tato čísla obrátí, do měst postupně přijde nejméně 300 milionů lidí. Co je proti tomu pár milionů prázdných bytů? Kdo nedokáže uvažovat v čínských rozměrech, nikdy tam neuspěje," řekl Vahland.

Žádné exotické experimenty

Cílem Škodovky je zvýšit prodej do pěti let na dvojnásobek, tedy na 1,5 milionu aut. Dříve Vahland tento cíl formuloval jako "zdvojnásobit prodej do deseti let". Do pěti let se má i zdvojnásobit počet vyráběných modelů.

Cestou k tomuto cíli jsou nové investice do závodů v Mladé Boleslavi a v Kvasinách, posilování čtyř rozhodujících trhů a omlazení firmy.

Na ženevském autosalonu v březnu příštího roku chce Škoda Auto představit nejen nové, dynamické logo značky, ale i novou firemní kulturu. Škoda patří mezi tři nejstarší automobilky na světě, nově má ale sršet mládím. Již nyní se například uvažuje, že na generálním ředitelství vznikne fitcentrum, že pracovní den začne lehkým fotbalovým zápasem.

"Příští rok odstartuje nová kampaň, budeme chtít mladé ambiciózní pracovníky s internacionálním myšlením, což přispěje k růstu značky. I k jejich růstu, protože jim nabídneme i kariéru v zahraničí, to je důležité pro Škodu i pro Česko," řekl Vahland.

To zásadní pro úspěch na trhu jsou kvalitní a nové modely. Základním modelem Škodovky bude sice octavia, vůz nižší střední třídy, která už druhým rokem v prodejích předhonila malou fabii, v roce 2011 ale přijde na trh ještě menší škodovka. Bude se vyrábět v Bratislavě a bude určena hlavně pro Francii, Itálii a další západní trhy. Poté se chystá vůz velikosti mezi fabií a octavií, pracovně zvaný A-entry.

"Důležité je, abychom růst nepřehnali. Musíme to ufinancovat z vlastních prostředků, musí se to na trzích uchytit. Proto si nemůžeme dovolit exotické experimenty, ale musíme vyvíjet auta, která se budou vyrábět a prodávat masově," řekl Eckhard Scholz, člen představenstva Škody Auto odpovědný za oblast technického vývoje.

Škoda chce proto vyvíjet další modely typu SUV (sportovně užitková auta, nyní yeti) a MPV (víceúčelové rodinné vozy, nyní roomster), chce obsadit segment sedanů. Nebude však vyrábět kabriolety.

Vrchlabí je pro Škodu zátěž

Investice Škodovky nejsou rozděleny rovnoměrně. Firma chce hodně investovat do Kvasin a Mladé Boleslavi. Například za 800 milionů korun rozšíří sklady originálních dílů v Mladé Boleslavi o polovinu na 74 500 čtverečních metrů. Z investic je ale vyňat závod Vrchlabí, kde stále chybí lakovna.

"Ve Vrchlabí nemáme možnost závod rozšiřovat.Teď se tam přesouvá montáž roomsteru a bude to probíhat tak dlouho, než najdeme nějakou lepší alternativu. Výroba vozů ve Vrchlabí nás v současné době stojí víc, než nám to vydělává. Zaměstnanost tam ale zachováme," řekl Vahland. Nejpravděpodobnější výrobní náplní Vrchlabí bude produkce náhradních dílů.

 

780 tisíc aut

je minimum, které Škoda Auto plánuje prodat na 120 trzích celého světa v příštím roce. V Evropě má odbyt zvýšit i zcela nové miniauto Škoda Small Family, vyráběné v Bratislavě.

1,5 Milionu aut

chce Škoda Auto vyrábět v roce 2016. Polovinu tohoto počtu mají produkovat vlastní a partnerské závody v Číně, Indii a Rusku.

26,2 tisíce lidí

pracovalo v závodech Škody Auto na celém světě v letošním prvním pololetí. Jejich průměrná mzda dosáhla 30 900 korun měsíčně.

 

Investiční záměry koncernu Volkswagen

51,6 mld.

eur (přes 1,3 bilionu korun) je suma, kterou hodlá VW investovat v letech 2011-2015. Zahrnuje vývoj technologií šetrných k životnímu prostředí i rozšíření modelové palety.

Zdvojnásobí výrobu v Číně

Koncern do společných podniků během čtyř let investuje šest miliard eur. Zdrojem bude volná hotovost těchto podniků. V roce 2015 chce mít v Číně celkem 11 závodů s produkcí kolem tří milionů vozů ročně. Zhruba dvakrát více než nyní.

Pětinový podíl v Indii

V Indii by se mělo v roce 2018 prodat celkem pět milionů osobních aut. Koncern si jako cíl vytkl dvacetiprocentní podíl ve srovnání s necelými dvěma procenty loni. Pomoci prorazit mu má japonská Suzuki, kde VW za dvě miliardy eur získal pětinový akciový balík.

V Brazílii bojuje s Fiatem

Do rozšíření výroby v Brazílii směřuje 2,3 miliardy eur. VW tam patří asi čtvrtina trhu, a je tak druhý za italským Fiatem.

 

Škoda Auto zvyšuje prodej svých vozů