AMATE poskytuje profesní expertízu Ministerstvu školství a dalším vzdělávacím institucím, přispívá k vytváření a rozvoji pregraduálních a postgraduálních kurzů a návazného systému celoživotního vzdělávání učitelů, vytváří podmínky pro další osobní a profesní růst členů, podporuje jejich vzájemnou spolupráci.

Členská základna a činnost
Členy jsou zkušení odborníci, kteří splňují kvalifikační předpoklady, mají před podáním své přihlášky minimálně pět let učitelské praxe v aprobované výuce nebo v přípravě budoucích učitelů či jejich dalším celoživotním vzdělávání a mohou doloží, že pracují na svém profesním růstu. Významným faktorem je požadavek na to, aby byli ochotni a schopni předávat své znalosti a dovednosti dál. Členové AMATE tak činí dobrovolně a s obrovským nadšením a pílí.
Od vzniku asociace v roce 2001 se její členové účastnili řady významných aktivit, které ovlivňují systém cizojazyčného vzdělávání, podíleli se na vypracovávání, ověřování a poradenství. Úzce spolupracují nejen s českými, ale také se zahraničními partnery. V roce 2008 se stali přidruženými členy mezinárodní organizace učitelů angličtiny IATEFL, která sdružuje pedagogy celého světa. V stejném roce byla zintenzivněna spolupráce s Britskou radou. Výsledkem jsou prezenční i on-line semináře, které umožňují učitelům základních a středních škol seznamovat se s novými metodami a přístupy k výuce. Příkladem může být série populárních kurzů a seminářů akreditováných MŠMT ČR, které vyučují zkušené metodičky, členky AMATE, organizovaná po celé ČR s názvem Využívání počítačů a informačních a komunikačních technologií. Čtyři moduly, které lze absolvovat jednotlivě, jsou:
1. Využívání výukových technologií v cizích jazycích
2. Web a jeho využití v hodině cizího jazyka
3. Využití aplikací Office v hodinách jazykové výuky
4. Spolupráce mezi školami a bezpečné surfování

Národní projekt CLIL/SOCJO
Od počátku letošního roku se asociace AMATE podílí na realizaci národního projektu k problematice CLIL/SOCJO jako partner Národního institutu dalšího vzdělávání (NIDV) a Výzkumného pedagogického ústavu (VUP). Projekt je zaměřen na "Obsahově a jazykově integrované vyučování na 2.stupni základních škol a nižším stupni víceletých gymnázií". CLIL je zkratka vzniklá z prvních písmen anglického Content and Language Integrated Learning. Jedná se o společné osvojování cizího jazyka a dalšího obsahu, tedy česky SOCJO.
Do projektu je zapojeno více než 400 učitelů z celé republiky, kteří se seznamují s teorií a prakticky si ověřují možnosti využití tohoto přístupu. Jak učitelé, tak žáci oceňují, že cizí jazyk, který se učí, okamžitě využívají v praxi. A naopak, při procvičování cizího jazyka se doplňují další znalosti a v „nejazykovém“ předmětu. Častá je kombinace s hudební výchovou či matematikou. Je však důležité říci, že se nejedná o výuku těchto ani jiných předmětů v cizím jazyce. Důležitá je KOMBINACE – souběžné učení jazyka i předmětu. Proto si pedagog musí osvojit techniky, které mu takovéto spojení umožní. V hudbě se totiž nejedná jen o zpěv a překlady písniček v cizím jazyce, v matematice nejde jen o sčítání, odčítání, případně násobení a dělení. Žáci (i když třeba jen částečně) si musí předmět osvojit jako takový, tedy včetně věcné náplně, odborného názvosloví a pokynů. Nejobtížnější je proto překonání propasti mezi jazykovými dovednostmi a rozumovými schopnostmi žáka. Povinný cizí jazyk je vyučován od třetího ročníku. Zde se tedy devítiletý žák učí počítat do 10 v angličtině. Čtenáři je zjevné, že při hodinách matematiky by se měl věnovat již náročnějším výpočtům. O to přínosnější je, pokud se tuto propast podaří překonat.
Součástí projektu je vytvoření metodické příručky pro pedagogy na CD obsahující ukázky vyučovacích hodin a praktické náměty metody ověřené v podmínkách našich škol. Příručka bude distribuována na všechny školy v ČR na jaře 2011, aby byla k dispozici dalším učitelům.

Zájemci o činnost asociace, členství a projekty naleznou další informace na stránkách www.amate.cz nebo si je vyžádejte na amate.edu@gmail.com