Původně vystudovaný lékař Martin Kuciel (30) není na českém internetu neznámou osobou. Jeho "Zápisník pana Cuketky" se stal v minulých čtyřech letech jedním z nejznámějších a nejvíce navštěvovaných blogů, navíc si kolem sebe vybudoval jedinečnou komunitu lidí, které spojuje jedno - zajímají je dobré, místní a čerstvé potraviny a kvalitní restaurace.

Právě na této komunitě ostravský rodák Kuciel postavil svůj další projekt "Scuk.cz", což je portál, kde vybraná skupina hodnotitelů recenzuje české restaurace, ale upozorňuje i na zajímavá etnická bistra, prodejny kvalitních potravin nebo farmy, kde je možné přímo od zemědělců koupit maso, mléko nebo sýr. "Vzešlo to z blogu. Na fóru, které na něm je, začala před pár lety přirozeně konverzace o dobrých místech. Lidé si vyměňovali informace o tom, kdo byl v jaké restauraci, kde co dobrého nakupuje nebo kde mají nejlepší steaky na gril," popisuje "pan Cuketka" nad hovězím s koprovou omáčkou a knedlíkem, které jsme si dali v pražské restauraci Lokál. "Jenže takové informace se hned ztratily v hloubi fóra. Když přišel někdo mimo komunitu na blog a chtěl něco najít, tak skoro neměl šanci," vysvětluje svou motivaci pro vytvoření portálu Scuk.

Odborný server o českém internetu Lupa.cz označil před čtrnácti dny spuštěný Scuk.cz za "příkladně odstartovaný startup". Kuciel totiž půl roku držel server "pod pokličkou" a plnil ho daty. "Není možné začínat z nuly. Podařilo se mi pro Scuk nadchnout jádro komunity kolem blogu Cuketka.cz. Před veřejným spuštěním jsme s dvaceti nebo třiceti lidmi dávali dohromady první recenze na asi dvě stě padesát podniků," popisuje začátek projektu Kuciel. "Spuštění jsme pojali jako dlouhodobou kampaň. Používali jsme Facebook a Twitter i můj blog. První dva měsíce jsme jenom naznačovali, o čem Scuk bude, například jsme zobrazovali dotazy lidí z fóra na Cuketce. Pak jsme písmena z loga v nadživotní velikosti vzali a vyfotili je před podniky, které pak budou v průvodci. Bylo to takové postupné živení pozornosti a budování očekávání. Bylo to riziko, ale vyplatilo se," dodává Kuciel. Za první dva týdny provozu Scuku totiž zaznamenal pětadvacet tisíc unikátních uživatelů, kteří se na stránku podívali. Každodenní průměrná návštěvnost Scuku je nyní, čtrnáct dní po startu, dva tisíce unikátních uživatelů. Což je na začínající projekt slušné číslo. Navíc roste i počet recenzentů. "Přihlásilo se dalších dvě stě čtyřicet lidí, z nich se mezi recenzenty dostane tak čtyřicet," dodává Kuciel.

Recenzovat restaurace na Scuku totiž nemá jít jen tak. "Když necháte mluvit o restauracích anonymní dav na internetu, nikdy se ničeho nedoberete. Dalším faktorem je české řevnivé prostředí, kdy mají někteří restauratéři sklon na internetu napadat konkurenci nebo si pod pseudonymem chválit vlastní podniky," popisuje své zkušenosti Kuciel. "Prostředí je potřeba řídit a regulovat. Když si vytvoříte silnou komunitu, tak ta je jakoby šestým smyslem schopná odfiltrovat balast nebo 'levárny'. Na Scuku tak každý hodnotitel musí napsat nejdříve pět recenzí a pak se musí stávající komunita shodnout, že jde o kvalitní texty a že je možné recenze pustit dál," vysvětluje mechanismus hodnocení "pan Cuketka".

Pro hodnotitele pak připravuje různé "bonusy", například semináře, degustace nebo přednášky. "Máme například nachystaný seminář zdarma o tom, jak poznat kvalitní kávu, přineseme i degustace vína, čokolády nebo masa zaměřené na rozpoznání kvality," uvádí Kuciel.

Financování motivačního programu "scukařů" vedle programování změn a tvorby grafiky ukousne nejvíce z desetitisícových nákladů na provoz serveru. Scuk financuje Kuciel podobně jako svůj blog pomocí partnerů. Pro první půlrok se domluvil s druhým největším českým internetovým obchodem Mall.cz. "Nechceme, aby u nás inzerovaly ty samé podniky, které se pak objeví v průvodci. Tak budeme hledat silné partnery mimo gastronomii, kterým nabídneme inzertní prostor," říká Kuciel. Provoz portálu přijde na desetitisíce měsíčně, nejvíce stojí programování změn a grafika a také financování motivačního programu "scukařů".

Cílem je podle něj udělat ze serveru nejrespektovanějšího průvodce v zemi. "Mělo by to fungovat stejně jako dobrý kamarád, co se vyzná v jídle a vy se ho zeptáte, kam jít. Chceme, aby každý, kdo chce vyrazit do dobré restaurace nebo na dobrý nákup se podíval před tím na Scuk.cz. Do budoucna, až budeme stabilizovaní, plánujeme i mobilní aplikaci, která najde dobré podniky v okolí podle aktuální lokality uživatele," poodhaluje plány Kuciel.



MARTIN KUCIEL
Jako lékař nikdy nepracoval, při škole se začal živit internetovými projekty.
FOTO: HN - M. SVOZÍLEK