Energetika
Jak změnit dodavatele

Podepsání plné moci
Nejsnazším způsobem, jak přejít
k novému dodavateli, je podepsat mu plnou moc. Sám pak vypoví smlouvu u stávajícího dodavatele a provede všechny potřebné kroky.

Výpovědní lhůta
K převodu nedojde automaticky. Podle smluv běží výpovědní lhůta, která může být až šest měsíců dlouhá. Pak musí být zákazník informován, že již odebírá od nového dodavatele.


Na co si dát pozor

Porovnání cen
Nevybírat podle dílčích nabídek. Do kalkulačky na serveru eru.cz lze zadat současnou spotřebu a porovnat nabídky jednotlivých dodavatelů.

Výběr dodavatele
Je třeba zvážit, které služby dodavatelé nabízejí. Zohlednit je nutné i jejich pověst a stabilitu. Ceník by měl být úplný a neměl by obsahovat skryté poplatky.

Na pohled to vypadá báječně. Krize srazila ceny energií. Prodeje se chopily desítky dravých obchodníků, na léta zamrzlém trhu začal cenový boj. Zákazník je králem.

Dějí se nevídané věci. U dveří bytů leští kliky cesťáci a trumfují se, kdo nabídne výhodnější smlouvu na elektřinu či plyn. Novou dodávku si sjednáte na internetu nebo - pokud jste živnostník - ji koupíte v Makru. Dodavatelé se prezentují na Facebooku, volají na soukromé mobily.

Po velkoodběratelích a malé firemní klientele se konečně i domácnosti staly zajímavým segmentem. A to i přesto, že na ně firmy potřebují call centra, zákaznické linky, týmy servismanů, informační systémy. Právě kvůli pracnosti a vysokým nákladům byli nejmenší odběratelé tak dlouho opomíjeni. Jenomže na prodeji domácnostem lze dosahovat velmi zajímavých marží.

Loni do oboru vtrhlo několik nových hráčů se zkušenostmi z retailu. Elektřinu či plyn nakoupili na burzách, kde byly zvláště loni ceny mnohem nižší, než za jaké nakupovali před krizí nadlouho dopředu velcí hráči. Nováčci přišli s novinkou - s podomní nabídkou smluv na dodávky energie. A způsobili revoluci.

Měnit dodavatele elektřiny a plynu Češi mohli již několik let. O změny však nebyl až do loňska velký zájem. V roce 2008 změnilo dodavatele necelých 16 tisíc domácností. Loni už to byly 54 tisíce, letos jen do konce června téměř 60 tisíc.

Kouzlo přímého prodeje

Kdo jsou štiky, jež rozhýbaly energetický rybník? Jako první začala předloni posílat obchodníky za klienty Bohemia Energy, jejímž spoluzakladatelem je Milan Růžička, majitel firmy specializované na přímý marketing.

"V energetice to byla novinka, my jsme následovali asi s ročním odstupem, pořád jako jedni z prvních," říká Aleš Graf z Centropolu. On sám na prodej elektřiny, s níž měl zkušenost jako výrobce, najal tým bývalých obchodníků jistého telekomunikačního operátora. Nová metoda zabrala, vzápětí se jí zmocnili další hráči - Bicorn, České energetické centrum, RSP Energy...

Dravá konkurence ale nese i negativa. Na Energetický regulační úřad a Státní energetickou inspekci začaly pršet stížnosti na nekalé obchodní praktiky některých hráčů: jde o metody, známé z podomního prodeje jiných produktů, například pojistek - skryté poplatky, vysoké zálohy, nečekané pokuty za vypovězení smlouvy, různé triky bránící tomu, aby klient smlouvu po neuváženém podpisu vypověděl.

Pro spotřebitele je dobré, že začínají reagovat i velcí dodavatelé. ČEZ či RWE nemohou najednou nasadit levnější produkty - ČEZ letos stále ještě prodává proud nakoupený zčásti za vysoké předkrizové ceny, RWE nakupuje plyn na základě kontraktů s cenovým vzorcem, kde se tak rychle výkyvy na spotovém trhu neodrážejí. Avšak lídři alespoň proti sobě vyrazili s konkurenčními nabídkami - ČEZ nabízí plyn nakupovaný levně na spotovém trhu, RWE totéž dělá s elektřinou, E.ON zase podle mluvčího Vladimíra Váchy chystá nové produkty. "Dominantní dodavatelé mají větší zájem o zákazníka. Jejich chování se moc nezměnilo, ale konkurenční tlak začíná být enormní a přístup velkých se do budoucna změní," říká Graf. Už teď se velcí začínají o klienty lépe starat, třeba prodejci ČEZ volají lidem, kteří uzavřeli smlouvu s konkurencí, a přemlouvají je k návratu.

Na jak dlouho?

Otázka, na niž však zatím nikdo nezná jasnou odpověď, zní: Vydrží živější konkurence v české energetice dlouhodobě? Názory se liší. "Řada firem neustojí, až se ceny na spotovém trhu dostanou zpátky nad úroveň dlouhodobých kontraktů," soudí šéf ERÚ Josef Fiřt. Podobně vidí budoucnost marketéři velkých "kamenných" firem. Noví obchodníci, které HN oslovily, shodně ujišťují, že s tímto vývojem počítají a budou schopni se s ním vyrovnat.

"Menší hráči mají nižší náklady, jsou schopni pružněji nakupovat a umějí individualizovaný přístup k zákazníkovi," vypočítává výhody Jiří hubka z RSP. "V segmentu domácností přežijí firmy s velkým klientským kmenem v řádech desítek tisíc, jim se prodej stále bude vyplácet," doplňuje Graf. Experti se shodují v tom, že obrat na trhu přežijí jen velké kapitálově slušně vybavené firmy schopné zvládnout riziko finančně náročných obchodů na burze. A většina se jich shoduje, že v budoucnu se dají čekat i pády některých dnešních hvězd, srovnatelné s loňským krachem velkoobchodníka Moravia Energo, který nechal u bank dluhy přes 4 miliardy korun.

Štiky v energetickém rybníku

LumiusUnited Energy TradingCentropol EnergyLama investmentsBohemia Energy
Energetické centrumNano Energies TradeRSP EnergyBicorn