Příklady zdražení

Česká spořitelna

<> Platební příkaz na pobočce přes sběrný box: z 8 Kč na 15 Kč
<> Změna trvalého příkazu na pobočce: z 30 Kč na 55 Kč
<> Vklad hotovosti na přepážce třetí osobou: z 45 Kč na 65 Kč<> Platební příkaz přes telefonního bankéře: ze 3,50 Kč na 15 Kč
<> Výběr kreditní kartou z bankomatu ČS: ze 4 Kč na 6 KčVýběr z cizího bankomatu: z 25 Kč + 0,5% na 40 Kč

mBank

<> Platební příkazy: 0 Kč za 10 příkazů měsíčně, další za 3 Kč
<> Výběry z bankomatů: dosud tři zdarma pro všechny klienty, nově jen pro klienty, kteří měsíčně utratí kartou 4 tisíce korun; při útratě méně než dvou tisíc, klient zaplatí za první tři výběry 9 Kč
<> Výběr na tzv. dodatkové karty: nově 35 Kč

Raiffeisenbank

<> Jednorázový platební příkaz: ze 3 Kč na 4 Kč
<> Provedení trvalého příkazu: ze 3 Kč na 6 Kč
<> Podání platebního příkazu přes sběrný box: z 20 Kč na 34 Kč
<> Poplatek za vedení účtu: z 35 Kč na 55 Kč (když klient splní věrnostní podmínku, např. mu chodí 20 tisíc měsíčně na účet, je vedení zdarma)

Klienti českých bank se musí připravit na to, že si za služby připlatí. Po Raiffeisenbank a Komerční bance, které některé své služby zdražují od července a už ho oznámily dříve, se tento týden s nepříjemnými zprávami přidávají i Česká spořitelna, ČSOB a mBank, která svou image postavila právě na nulových poplatcích.

Poplatky jdou nyní nahoru, protože banky potřebují dohnat klesající výnosy z půjček. V příjmech bank se zvýšení poplatků projeví okamžitě na rozdíl od zvýšení úroků, shodují se ekonomové. "Banky potřebují vydělávat a výpadek příjmů z klesajících úvěrů nahrazují prostě zdražením služeb. Je to trend, který se dal čekat," potvrzuje i Pavel Sobíšek, analytik UniCredit Bank.

mBank zdarma? Zapomeňte

Studenou sprchou je nový sazebník pro klienty mBank. Ta se v něm prakticky rozloučila se svou strategií banky bez poplatků za platební transakce a tři výběry z bankomatů zdarma. Od svého vstupu do Česka v listopadu 2007 svou strategii přitom mBank udržela navzdory konkurentům i během odeznívající finanční krize.

On-line rozhovor s expertem o bankovních poplatcích www.online.ihned.cz

Od letošního srpna však zůstane klientům mBank zadarmo jen deset platebních příkazů měsíčně, za každý další zaplatí tři koruny. Tři bankomatové výběry za "nulu" zůstanou jen těm klientům, kteří kartou u obchodníka zaplatí měsíčně aspoň 4 tisíce korun. Nově se v mBank také bude platit za výběry na takzvané dodatkové karty - každý bude stát 35 korun, a také za výběry menších částek v cizině.

Podle odborníků, kteří bankovní trh sledují, se mBank dostala pod tlak svého polského majitele BRE Bank, který požaduje, aby banka začala dříve vydělávat. Pro mBank to ale může znamenat, že mnozí její klienti přejdou k Fio bance. "Svou politiku nulových poplatků za běžný účet a za tuzemský platební styk držíme už pátým rokem a nehodláme ji ani v budoucnu měnit," reagovala na krok mBank mluvčí skupiny Fio Vendula Žaloudíková.

Velké zdražení v ČS

Nepříjemné překvapení připravila klientům Česká spořitelna. Od září zdražuje velké množství poplatků spojených s hotovostními operacemi a transakcemi na přepážkách, ale také s platebními kartami. Dokonce i platby přes telefonního bankéře vzrostou na čtyřnásobek - ze současných 3,50 na 15 korun. Banka změny zdůvodňuje zjednodušením sazebníku.

"V některých případech jde o snížení či zrušení poplatků, jinde k navýšení," říká Kristýna Havligerová, mluvčí ČS. Zmizí například poplatek za vklad na vlastní účet na pobočce. "Ve výsledku z toho velkou sumu nevyděláme," uvedla Havligerová, odhad zvýšených příjmů z poplatků však neuvedla. Za první čtvrtletí zvýšila ČS zisk o více než 4 procenta. Úrokové příjmy z půjček jí meziročně klesly o 3,7 procenta, zatímco z poplatků vzrostly o 9,3 procenta.

Zdražení hotovostních transakcí stejně jako výběrů s cizích bankomatů má podle odborníků, kteří poplatky sledují, logiku. Náklady na pobočky rostou a banka chce klienty přimět, aby si služby prováděli sami nebo v bankomatech banky. Tomu ale neodpovídá zdražení platby přes bankomat či zvýšení poplatku za tzv. cash back při platbě kartou u obchodníka.

"Podporujeme přímé bankovnictví dlouhodobě. Službu telefonních bankéřů ale využívá malé množství klientů a my ji dotovali. Nechceme, aby na to dopláceli jiní klienti," řekla mluvčí ČS. Podobně je to prý s výběry z cizích bankomatů.