Jiří Přibyl a Martin Imrich

Jejich studio Koncern vystavilo v prostorách Zona Tortona stěny z křišťálu. Unikátní sklářský projekt Crystal Shades navrhli pro firmu Lasvit. Jedná se vlastně o luxusní stavebnici pro architekty vyrobenou z pokoveného křišťálového skla. Ze segmentů se dají vytvořit skleněné paravány nebo dělící stěny, které se budou výborně vyjímat v luxusních hotelech, značkových buticích nebo v exkluzivních kancelářích. Vystavili rozhodně produkt, který je inovativní, a návštěvníci veletrhu, z velké většiny patřící k odborné veřejnosti, si jich v této souvislosti také povšimli. "To, co jsme vyrobili, dává architektovi do ruky vlastně lego, hračku, s níž si může v prostoru hrát podle svého," vysvětluje Jiří Přikryl. U takto zaměřeného výrobku není podstatné, kolik přesně za něj zájemce zaplatí (a to u Crystal Shades není málo, metr čtvereční má cenu od 800 eur), pokud má co říci, svého zákazníka si najde: "Už nejsme stát, kde se vyrábí levně. Kopírovat už umí levněji na Východě, takže se dostáváme do situace, kdy musí být výrobek něčím ojedinělý, odvážný."

Lucie Koldová

Českou designovou scénou v loňském roce prolétla ve velkém stylu. Její realizované návrhy Treasury Table nebo Cheeky box jí v soutěži Czech Grand Design přinesly vítězství v kategorii Objev roku. Do Milána však odjela s úplnou novinkou, inovací své domácí tělocvičny.

"Moje prototypy směřovaly do Milána přímo z výroby, opravdu jsem si oddechla, když jsem je viděla nainstalované v Superstudiu Piu přímo na Elle Decor scéně," říká Lucie Koldová. První verzi Home Fitness si Lucie navrhovala přímo na své vlastní tělo: "Velkou část svého života jsem věnovala individuálnímu sportu, potýkala jsem se s nutností cvičit na různých místech. A tak jsem chtěla věnovat energii něčemu, co dobře znám," odpovídá z Paříže, kde v současnosti působí v ateliéru světoznámého designéra Arika Levyho.

Tomáš Varga

Patří ke studentům pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové, kteří letos v Miláně zaujali společným experimentem Hostina pro bytosti z jiného světa. Jeho křeslo vyrobené z odpadu při výrobě thonetek (na fotografii v popředí) v této expozici patřilo k nejvýraznějším pracím: "Lákal mě materiál, který reprezentuje unikátní výrobní postup, navíc pro Česko typický."

Klauzurní práce studentů všech osmi řemesel, která jsou na VŠUP zastoupena, prošla přísným konkurzem, do milánské Zona Tortona v sekci The New Creative Generation, kde se představovaly designérské školy, se jich nakonec dostala zhruba pětina. "Ve srovnání s ostatními školními expozicemi ta naše zaujala vysokou úrovní řemeslného zpracování. To není v zahraničí standardem, studenti nejsou vedeni k řemeslu, spíše spoléhají na spolupráci s továrnou. Své práce prezentovali hlavně ve formě videa nebo na papíře," shrnuje své postřehy z milánského veletrhu Tomáš Varga.