Dechovka vyhrávající na parkovišti, šest stovek hostů z celého světa, propagační filmy, děkovné řeči a pánové v bílých rukavičkách stříhající pásku. Tak včera vypadalo slavnostní otevření továrny Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích.

Běžný program běžného otevření továrny. A že investor je z Koreje, nechyběly korejské pravice na srdci při hymně a kimči, což je ostrá masová směs proložená zelím, při obědě.

Otevření otevřené továrny

Ve dvou detailech se však včerejší ceremonie od jiných lišila. Na konci slavnostních proslovů přijel pod pódium modrý kombík Hyundai i30 cw, který se v Nošovicích vyrábí, a všichni šéfové i politici se na něj podepsali. Nošovická továrna tak získala autogram nového viceprezidenta firmy, Eui Sun Chunga, který je synem prezidenta celé společnosti Mong Koo Chunga.

"Tento vůz není na prodej, bude vystaven ve vestibulu jako připomínka slavnostního otevření," řekl Petr Vaněk, ředitel komunikace nošovické továrny.

Druhou nezvyklostí bylo samotné otevření továrny. Firma Hyundai totiž v Nošovicích zahájila sériovou produkci již loni v listopadu a dosud vyrobila více než 80 tisíc aut.

"Podle původního harmonogramu se měla výroba spustit až letos v březnu, otevření mělo přijít v květnu. Start jsme ale urychlili, začali jsme o pět měsíců dříve," vysvětluje Vaněk. To by na datu slavnosti nemělo nic měnit, ovšem začátkem roku přišla krize, dva měsíce továrna pracovala jen čtyři dny v týdnu, chyběly objednávky. Vedení v Koreji usoudilo, že tohle není vhodná atmosféra, v níž by prezident Mong Koo Chung mohl prezentovat úspěchy firmy.

Postupně se ale výroba zvýšila a vedení Hyundai Motor Co. stanovilo termín slavnosti na konec září.

Místo otce, který byl v dubnu 2007 u položení základního kamene továrny, nyní přijel syn. Podle korejských novinářů to je potvrzením spekulací o tom, že Mong Koo Chung chce v dohledné době předat své prezidentské křeslo svému dědici. Letos v srpnu jmenoval Eui Sun Chunga viceprezidentem Hyundai, v září pak prezidentem sesterské automobilky Kia.

Linky stále běžely

"Věříme, že nový viceprezident vnese do firmy Hyundai novou energii. Tak, jak to udělal už v automobilce Kia," prohlásil Oles Gadacz, šéf komunikace celého koncernu.

Včerejší vystoupení Eui Sun Chunga ale nadbytek energie neukázalo. Projevy úcty svých krajanů sice přijímal se stejnou samozřejmostí, jako jeho otec, ovšem nic nového světu nesdělil. V krátkém projevu jen zopakoval historii továrny s tím, že Hyundai chce zvyšovat kvalitu produkce a stát se jedním z předních automobilových výrobců na světě. Po slavnosti zmizel v zákulisí, novinářům se vyhnul.

Bez ohledu na slavnost lidé v továrně včera pracovali ve standardním režimu. Během tříhodinové ceremonie tak výrobní linku opustilo 180 nových vozů Hyundai i30.

Historie a budoucnost

Nošovická továrna byla postavena za 18 měsíců, investice činila 1,1 miliardy eur. To je podle současného kurzu asi 27,6 miliardy korun.

Současná výrobní kapacita je 200 tisíc aut ročně. Automobilka letos v létě přijala 350 lidí, tím zvýšila stav zaměstnanců na dva tisíce a 7. září spustila druhou směnu. Další čtyři tisíce lidí pracují u dodavatelů automobilky.

Vedle vozů Hyundai i30 ve verzích hatchback a kombi letos továrna zahájí produkci vozu Kia Venga.

V roce 2011 chce Hyundai v Nošovicích začít vyrábět čtvrtý model, zatím blíže neurčený rodinný vůz typu MPV. Tím zvýší kapacitu na 300 tisíc aut, otevře třetí směnu a bude zaměstnávat 3500 lidí. U dodavatelů pak má pracovat dalších 7500 lidí.