Do pěti let chtějí být jedničkou i na českém trhu. Tuzemská pobočka světové internetové jedničky Google se během tří let existence na českém trhu propracovala na druhou pozici za vedoucí Seznam. "Přestože tu Google začal jako trojka, dneska je v pozici velmi silné dvojky, aniž by někdy udělal nějakou velmi silnou televizní či tiskovou kampaň," říká šéfová českého týmu Taťána le Moigne.

Google se letos navíc chce zaměřit především na práci s inzerenty, které dosud nasbíral. Podle le Moigne ale i navzdory ekonomické krizi Google roste, a to mezikvartálně dvouciferným tempem. "Česko je totiž jeden z nejrychleji rostoucích trhů Googlu v Evropě, a to hlavně v zájmu o naše mapy," dodává le Moigne.

HN: Svět trápí ekonomická krize, dotýká se to nějak i Googlu?

My neříkáme krize, my říkáme změna. Pro internet je to navíc pozitivní změna. Firmy začínají více sledovat efektivitu své reklamy a dochází k přelivu od ostatních mediatypů k internetu. Daleko více se skloňují termíny cílení, měření a relevance.

HN: Jste tedy v červených, nebo černých číslech?

Google nikdy neprozrazuje své výsledky za jednotlivé země. Já můžu říct jen to, že rosteme ve dvouciferných číslech z kvartálu na kvartál.

HN: Kolik lidí má česká pobočka? Stále roste?

Nyní máme lidí devět a rozšíření pobočky je plánováno podle toho, jak poroste byznys. Máme ale i tým v Dublinu a spousta našeho byznysu je obsluhována právě z Dublinu. Není důvod, aby tu sedělo příliš mnoho lidí - už neplatí, že velký je ten silný a úspěšný a malý je nenápadný vzadu.

HN: Jak se u vás vyvíjí cena inzerce? Utrácejí firmy v současné době více než dříve?

My nemáme ceník, my máme aukci. Fungujeme na volném trhu a uživatel platí cenu, o které se domnívá, že se mu ještě vyplatí. Když jsme s naším reklamním systémem v roce 2000 přišli, nejprve jsme reklamu prodávali podle ceníku. Ukázalo se ale, že uživatelům více vyhovuje, když si cenu sami regulují. Nejde proto říct, jak se ceny mění. Jsou tam miliony klíčových slov a navíc se mění chování lidí při vyhledávání.

HN: Lidé dnes hledají jinak než před rokem?

Dnes daleko více vyhledávají víceslovné výrazy. Dříve zadali jen slovo "hotel". Dnes zadají "hotel centrum a Praha". Uživatelé vědí, že když chtějí cílenou odpověď, musí zadat cílený dotaz. Čím lepší dotaz, tím lepší odpověď. S tím souvisí i reklama. Jak se vylepšuje kvalita dotazů a kvalita odpovědí, tomu odpovídá kvalita kontextu přiřazovaných inzerátů. To vše dohromady je složitá matematika. Já bych řekla, že to, co se mění, není cena, ale kvalita. Na to reaguje model nabídky a poptávky.

HN: Pozorujete, že v krizi přibývají uživatelé on-line služeb jako například kancelářských GoogleDocs?

Tady jsou dvě věci. První je segment malých a středních podniků, kde je přirozená inklinace k čemukoliv, co je cenově příznivé. Je tam také větší posun k tomu, učit se nové technologie. Lidé jsou k tomu ekonomicky nuceni. Najdete řadu firem, které vyžívají spoustu našich technologií, jako je třeba on-line kancelář (aplikace Google). Koncem loňského roku však Gartner přinesl zprávu, že se tento trend začíná dotýkat i velkých klientů.

HN: Gartner to ale myslel celosvětově, jak je to v Česku?

Tento trend se ale týká i Česka. Už před třemi lety se objevili první partneři, kteří nás oslovili s tím, že mají o tyto služby velký zájem. To bylo v době, kdy jsme je neměli ani česky. Za tři roky, co jsme tady, jsme je prodali zajímavým klientům. Ti využívají mapy, vyhledávání nebo právě zmiňovanou on-line kancelář.

HN: Jaké další trendy vidíte na současném internetu?

Je to vizualizace - vezměte si navigace, jak rychle jde tento byznys dopředu. Člověk chce vidět informaci tak, aby byla na první pohled srozumitelná a zároveň podaná v kontextu. To je i příklad map. Proto tolik investujeme do map. Další věcí je personalizace a interakce. Televize už nebude fungovat tak, jak ji známe dnes. Nebude klasický televizní program, ale bude existovat daleko větší míra interakce ze strany uživatele. A určitě jsou trendem i sociální sítě.

HN: Sociální sítě, jako třeba Facebook, sice nabírají uživatele, ale v podstatě nevydělávají...

Sociální sítě nejsou určitě jen módní vlna. Je to jednoznačný trend. Podívejte se na Google - když přišel na web, tak také nejdříve získal kritickou masu a teprve pak nasadil svůj byznys model. Myslím, že sociální sítě jsou v procesu vývoje. Podle odhadů budou v roce 2012 dominantním jevem na webu. Stejně jako vyhledávání, zprávy a e-mail. Přirovnala bych to k našemu YouTube. Víte, že to je cesta, ale ladíte a ladíte. Do budoucna budou ale sociální sítě velmi důležitý segment internetu. Je to věc, kterou nebude možné ignorovat.

HN: YouTube jste spouštěli před rokem, jak se mu v Česku daří?

Když jsme ho loni v říjnu spouštěli, říkali jsme, že v celosvětové síti nahráváme 12 hodin videa každou minutu. Dnes je to dvacet hodin. Navíc už YouTube začíná být i vyhledávač. Je to služba, kterou Google koupil před třemi lety. Dlouho si všichni mysleli, že je moc drahý a přitom nic nevydělává. Letošní rok bude první, kdy Google ohlásí, že YouTube za sebou začíná mít poměrně zajímavé výsledky.

HN: V Česku jste spustili už 36 služeb Googlu. Je to konečné číslo?

Na toto číslo jsme pyšní, ale už rozhodně nebudeme spouštět novou službu každý měsíc. V Česku máme mnohem více lokalizovaných služeb, než je běžné ve většině zemí. Například YouTube je lokalizované jen ve dvanácti evropských zemích. Mapy máme jedny z nejlepších v Evropě. Je to náš nejdražší produkt. Konečné číslo to ale není. Nyní spouštíme novou verzi reklamního systému Google AdWords. Ten využívá tisíce firem. Zároveň představuje novou užitečnou funkci Simulátor nabídek, která umožňuje, aby si firma zanalyzovala reklamní kampaň sedm dní dozadu a zkusila změnit některé zadané parametry a zjistit tak, jak by její kampaň vypadala. Je to o možnosti vše si vyzkoušet. Tuto výhodu nemá žádné jiné médium.

HN: Měníte tedy trochu strategii?

Nyní poroste více naše zodpovědnost vůči byznys klientům. Dříve se český Google věnoval spíše technologiím a tomu, aby se dostaly do Čech mezi co nejvíce lidí. Nyní se budeme věnovat více našim inzerentům.

HN: Uvidí letos nějaké novinky i běžní uživatelé?

Určitě Street View. To bude na podzim. To je velmi finančně náročný produkt, ale důležitý. S těmi novinkami je to složité, inovujeme prakticky denně. Google jen ve vyhledávání udělá 366 inovací ročně.

HN: Kdy se vrátí všechny ty investice Googlu do české pobočky? Na jak dlouho je to spočítané?

Takto to spočítané není a my v tomto směru nemáme jasné zadání. Není to o tom, že tolik utratíme a tolik dostaneme. Přestože tu začal Google jako trojka, dneska je v pozici velmi silné dvojky, aniž by někdy udělal nějakou velmi silnou televizní či tiskovou kampaň. Ten postupný nárůst, který se děje na trhu je organický a jde ze spodu, jako reakce na to, co děláme. I s byznysem, tedy prodejem reklamy, jsme tady začali teprve loni. Jsme tu tři roky a první dva jsme jenom investovali. Je to cesta pomalejší, ale poctivější.

HN: Jak velká to byla investice?

Když se podíváte na srovnatelně velké trhy, tak je Česko asi nejvyšší investice Googlu do země s 10 miliony lidí.

HN: Proč tolik investuje zrovna v Česku?

Snažíme se, aby český Google přispíval ke kultivaci internetu. Nejsme tu jednička, začínali jsme jako trojka a teď jsme dvojka. Český trh je zajímavý a vstřícný k novým technologiím. Má deset milionů lidí a vy máte na světovém trhu několik velkých internetových hráčů, jako kupříkladu eBay, Amazon a Google. Z těch tří internetových hráčů jsme my nejvíce aktivní v Evropě a tady.

HN: Zmínila jste tři největší hráče. Nevypadlo vám tam Yahoo!?

Historicky jsou pro nás nejdůležitější tito hráči, protože Google je právě s Amazon a eBay nejčastěji srovnáván. Google je v oblasti internetu aktivní posledních deset let a jsme výhradně internetová firma. Yahoo! je primárně vyhledávač. Teď jsou tam novinky z hlediska spojení s Microsoftem, ale to, co hovoří, jsou čísla. Jedna věc je věci plánovat, druhá věc je dělat.

HN: Když mluvíme o bratrství s Yahoo! a Microsoftu, pro koho je to podle vás výhodnější?

To rozhodnou uživatelé a já jsem ten poslední komu přísluší to soudit. Můj názor je ten, že internet je dnes úplně jiný terén než klasický desktop. Já jsem deset let dělala v desktopu a z toho posledních pět let tam byla spousta ambicí dělat práci na internetu. Internet je strašně rychlý a obrovsky náročný na flexibilitu. Je to úplně jiné prostředí, které vyžaduje jiné chování a v okamžiku, kdy toto prostředí měníte, musíte měnit i své hodnoty. Je na uživateli, co si vybere. Ale určitě je dobře, že se tyto změny dějí. Konkurence je důležitá.

HN: Když jsme zmínili Microsoft, v Česku teď bude používat jeho vyhledávač Bing i váš dlouholetý partner Seznam. Nahradíte ho někým novým?

Nyní jsou naším největším lokálním partnerem pro vyhledávání Centrum a Atlas. Kromě nich je tu ale celá řada dalších partnerů, kteří pro svůj web využívají naše vyhledávání.


Aktivity Googlu

České portály

Google se krátce po vstupu na český trh dohodl s tuzemskou jedničkou Seznam.cz na spolupráci. Loni se podobně domluvil i s Centrum Holdings. Uživatelé českých portálů tak mohli hledat pomocí Googlu. Seznam však v srpnu přešel k Microsoftu.

Nové výzvy

Na celosvětové úrovni se Google čím dál tím více prosazuje. Po operačním systému pro mobilní zařízení Android a prohlížeči Chrome chce představit i vlastní operační systém stejného názvu.

Auta s kamerami

Google už projíždí Česko speciálními auty, která zařizují panoramatické pohledy do ulic velkých měst.



36 lokalizovaných služeb

zprovoznila česká pobočka Googlu během svého tříletého působení na českém internetu.

25 tisíc lidí

zaměstnává Google po celém světě. V tuzemsku zatím pro světovou jedničku pracuje devítka specialistů.


Taťána le moigne 42

První šéfka české pobočky Googlu. Zkušenosti v IT branži získala v Microsoftu a několika dalších firmách. Kromě toho vyrábí i deskové hry pro děti. Žije se svým synem a manželem v Praze.