Pražští podnikatelé a developeři mají jasno v tom, kdo jsou tři nejmocnější muži v hlavním městě: prvním je lobbista Roman Janoušek, druhým a třetím jsou vysocí úředníci magistrátu Jiří Toman a Peter Ďurica. Primátor Pavel Bém je až čtyřka. "Když chcete stavět, Janoušek s Tomanem a Ďuricou jsou klíčoví," řekl HN pod příslibem anonymity jeden z byznysmenů. A jeho slova podpořila i řada zastupitelů a politiků, které HN oslovily. Nikdo z nich se ovšem nebyl ochotný pod své tvrzení "podepsat".

Právě o napojení Tomana, šéfa odboru městského investora, a Ďurici, ředitele odboru obchodních aktivit, na Romana Janouška bude příští týden zřejmě jednat rada hlavního města. V pátek to navrhne Bémovi jeho náměstkyně Markéta Reedová (SNK-ED). "Chci, aby vysvětlili, jak to je s jejich vztahem k panu Janouškovi," prohlásila ve středu. V médiích se totiž objevily informace, že Toman s Ďuricou měli přístup k bankovnímu účtu, který Švýcaři zablokovali Janouškovi kvůli podezření z praní špinavých peněz.

Jenže pokus Reedové zřejmě k ničemu nepovede: Bém se už nechal slyšet, že svým podřízeným věří, oni sami navíc popřeli, že by s účtem u Kredientbank měli cokoli společného. "Žádný podpisový vzor tam nemám," vzkázal HN Ďurica. Podobně se vyjádřil i Toman.

A navíc - s Bémem oba úředníky pojí dlouholeté přátelství podobně jako s Janouškem. Právě proto je zaměstnanci magistrátu i zastupitelé přezdívají "nedotknutelní".

Obchod s Janouškem

Jiří Toman spolurozhoduje o většině stavebních projektů v Praze, jeho oddělením ročně protečou miliardy korun. Podle registru veřejných zakázek odbor městského investora od roku 2006 rozdělil na zakázkách nejméně šest miliard korun. Jeho podpis navíc svítí pod stavbou tunelu Blanka.

Toman v 90. letech zkoušel podnikat, v Moravských Budějovicích, odkud pochází, založil v roce 1994 společnost Dipling, kterou vlastnil do roku 2003. Neprodal ji však jen tak někomu: novým majitelem se stal Zoran Kazimirovič. Jde o velmi blízkého spolupracovníka Romana Janouška. Janouškova manželka Simona dodnes sedí v dozorčí radě společnosti, byť Kazimirovič ji už nevlastní. Firma stále sídlí na stejné adrese jako řada dalších firem, v nichž Janoušek měl či má vliv.

HN požádaly Tomana, aby svůj vztah s Janouškem vysvětlil: za kolik firmu prodal, jak dobře se zná s Janouškem a jak často se stýkají. Žádnou odpověď ale nedostaly.

Přitom jejich vztah je klíčem ke spekulacím, že v Praze se žádná zásadní zakázka nebo stavba neobejde bez toho, aby ji "posvětil" Janoušek.

Na to, že je odbor městského investora potenciální korupční hrozbou, upozornily i některé nezávislé audity. Letos to naznačila zpráva firmy Ernst & Young, podle které hrozí u vypisování veřejných zakázek "šití na míru" vybranému uchazeči. V roce 2006 zase auditoři z Deloitte zjistili, že k řadě městských stavebních projektů jsou podepisovány dodatky, aniž by bylo přesně popsáno proč.

Vlivný a mlčící

Druhý úředník, Peter Ďurica, původem ze Slovenska, přišel na magistrát v roce 2002 spolu s Bémem. Vyhrál tehdy výběrové řízení, primátor s ním ale spolupracoval už jako starosta Prahy 6 (odtud se ostatně zná i s Tomanem). Ďurica není žádný politický neználek: těsně po revoluci zakládal Občanské fórum v Praze 4. "Až později jsem se dozvěděl, co se z něj vyklubalo," vzpomíná bývalý vicepremiér Martin Bursík, který se s Ďuricou v roce 1990 v Občanském fóru potkal.

Pod Ďuricu spadá správa majetku města, má tedy na starost hlavně odprodej a pronájmy nemovitostí. Když auditoři z Ernst & Young připravovali pro magistrát letos na jaře protikorupční strategii včetně mapy korupčních rizik, upozornili, že právě Ďuricovy sekce jsou nejkritičtější. V oblasti uzavírání smluv našli "nedostatky vysoké závažnosti" a v prodeji majetku "nedostatky střední závažnosti". Právě kvůli těmto výhradám dokument, jenž mají HN k dispozici, neprošel podle několika zdrojů z magistrátu radou města. A byli to právě Ďurica s Tomanem, kteří lobbovali za to, aby Bém a spol. zprávu shodili ze stolu, neboť odhalovala "slabá místa systému".

Reportéři HN se už dříve pokusili s oběma úředníky několikrát spojit - volali jim na mobilní telefon, psali e-maily, čekali na vrátnici. Neúspěšně. Ostatně šance nebyly velké, oba muži mají na magistrátu velmi specifické postavení. "Pan Ďurica tady přes den často není, chodí sem hlavně večer, když jsou všichni pryč," přibližuje pracovní den Ďurici jeden ze zaměstnanců úřadu.

To, jak si je Ďurica jistý svou pozicí, dokresluje i bezradnost opozice. Když jej členové kontrolního výboru několikrát vyzvali, aby jim přišel vysvětlit některé majetkové transakce, nikdy nedorazil. "Jednou místo něj jen přišel jeho nadřízený, ředitel magistrátu Martin Trnka, a v podstatě pokrčil rameny, že nemá páku, jak ho sem dostat," popisuje zelená zastupitelka Petra Kolínská.

Zakázky, na které má vliv Jiří Toman


Rehabilitační pavilon Jedličkova ústavu

Zahájení stavby: 2004
Předpokládaná cena: 150 milionů
Konečná cena: 180 milionů

Zakázku dostala v roce 2004 Skanska, byť nabídla třetí nejvyšší cenu. Odbor městského investora ze soutěže vyřadil mimo jiné dvě společnosti, protože navrhly "příliš levnou stavbu". To, že stavba nakonec stála o třicet milionů víc, si vymohl přímo Jedličkův ústav dodatečnými požadavky.


Tunel Blanka

Zahájení stavby: 2007
Předpokládaná cena: 21 miliard
Konečná cena: cca 30 miliard

Největší tunel v Evropě by měl být hotov v roce 2011, ale zřejmě to bude až o rok později. Zpoždění přiznal i primátor Pavel Bém. Podle časopisu Ekonom by mohly náklady vzrůst o několik miliard, i proto, že se stavbařům Metrostavu tunel dvakrát propadl ve Stromovce.


Protipovodňová ochrana

Zahájení stavby: 1998
Předpokládaná cena: 3,9 miliardy
Konečná cena: ?

Systém ochrany vzniká průběžně po kouscích, v součtu jde ale o jednu z největších investic. V letech 2004 a 2005, kdy zakázky městského investora prověřovali auditoři, našli několik zajímavostí. Odbor například podepsal s Metrostavem dodatek za 14 milionů v době, kdy stavba už byla hotová.


Metro, trasa Ládví - Letňany

Zahájení stavby: 1999
Předpokládaná cena: 13,8 miliardy
Konečná cena: 15,5 miliardy

Nově otevřený úsek se třemi stanicemi Střížkov, Prosek a Letňany patří k nejdražším v historii. Část nákladů nesl kromě města ale i dopravní podnik. Ještě letos má Praha v rozpočtu 900 milionů korun na tuto část trasy metra.


Městský okruh, severovýchodní část

Zahájení stavby: 2013
Předpokládaná cena: 17 miliard
Konečná cena: ?

V současnosti staví Praha severozápadní část okruhu. Severovýchodní začne stavět zřejmě v roce 2013 nebo 2014, dokončení je naplánováno na rok 2016. Uvažuje se o stavbě tunelu pod Bulovkou.


Bytová výstavba Čakovice

Zahájení stavby: 2004
Předpokládaná cena: 133 milionů
Konečná cena: 150 milionů

Původní cena byla navýšena dodatkem smlouvy o 16,7 milionu. Částka se blíží dvaceti procentům z původní ceny. Pokud by této hranice dosáhla, musela by být vypsána podle zákona nová zakázka. Auditorská společnost Deloitte proto dopopručila prověřit cenu dodatečných prací.