Již v květnu by měly v Indii vznikat Škody Fabia. Včera otevřený závod automobilky Volkswagen ale nemá nakonec zůstat jen u fabií. Od začátků příštího roku bude vyrábět i indickou verzi modelu Volkswagen Polo.

Vybudování závodu poblíž města Puna na západě země přišlo koncern na 580 milionů eur (téměř 16 miliard korun). Do konce roku by tam mělo práci najít 2500 dělníků, zamýšlená kapacita je 110 tisíc vozů ročně.

"Jsem přesvědčen, že tento závod značí pro firmu začátek nové éry v Indii," slibuje si šéf VW pro Indii Jörg Müller.

Škoda táhne indický VW

V současnosti se Fabie v Indii pouze montují. Kvůli clům se dováží rozebraný vůz, který se pak v zemí sestaví. Výroba přímo v Indii je ale levnější a cílem automobilky je dosáhnout toho, aby většina dílů byla tamní výroby.

Škodovce se na indickém trhu daří. Její prodeje tam v loňském roce vzrostly o 38 procent a dosáhly 16 250 vozů.

Za růstem stál právě model Fabia, kterého se prodalo téměř sedm tisíc. Česká značka si tak uchovává nejsilnější postavení v celé skupině - vozů značek Volkswagen a Audi se totiž v Indii loni prodalo dohromady pouze 2475, tedy téměř třikrát méně než samotných fabií.

Růst je pro indické zastoupení Škody Auto téměř rutinou. Třicetiprocetním tempem rostou prodeje již čtvrtým rokem v řadě.

A pro koncern Volkswagen je to příležitost, jak se vyrovnat s nejistým vývojem na trzích západního světa. Využít šanci na indickém trhu, kde se ročně prodá kolem 1,5 milionu vozů a předpokládá se, že do roku 2016 to bude dvojnásobek. Volkswagen si chce ukrojit alespoň osm procent, což znamená prodat aspoň 240 tisíc vozů.

"Navzdory současné krizi jsme pevně přesvědčeni, že indický automobilový trh má obrovský potenciál," potvrzuje výrobní ředitel automobilky Volkswagen Jochem Heizmann.

K úspěchu ale potřebuje nejen Fabii. Ta na indickém trhu nepatří k nejlevnějším vozům. Základní model vyjde na 470 tisíc rupií, tedy asi 190 tisíc korun, a tři čtvrtiny v Indii prodávaných vozů jsou levnější. Čeká se proto na novou menší škodovku, která by podle indického tisku měla stát pouze 300 tisíc rupií (120 tisíc korun).

Očekávaná novinka vycházející z projektu VW Up! zhruba ve velikosti trojice vozů vyráběných v Kolíně by tak byla sice stále ještě třikrát dražší než nejlevnější vůz světa Tata Nano, přesto však na cenové úrovni nejprodávanějšího auta Indie Suzuki Alto. Miniauto by na trh mělo přijít v roce 2011.

Malá škodovka se chystá

Škoda Auto ale tuto informaci nepotvrzuje. "Mohu pouze říci, že v současnosti připravujeme zahájení výroby vozu, který je menší než fabia a zmiňovaný termín je reálný," říká mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. O tom, kde bude tento vůz vznikat a kolik bude stát, je ale podle něj ještě předčasné hovořit.

Thomas Kühl z představenstva Škody India ale nedávno potvrdil, že již finišuje vývoj jeho designu.

Škoda Auto ve svých výhledech přepokládá, že stále větší část jejích vozů se bude vyrábět mimo Českou republiku.

Výroba již běží v Číně, vypomáhá i slovenský závod Volkswagenu. Brzy se připojí Indie. V Rusku, na Ukrajině a Kazachstánu se škodovky montují. Kvůli celní politice těchto zemí je to výhodnější než je tam dovážet kompletní.

V loňském roce bylo v těchto závodech včetně již zavřeného v Sarajevu vyrobeno či smontováno 107 tisíc škodovek, tedy o více než šedesát procent více než v roce 2007.