Trh Korejské republiky byl pro naše výrobce před rokem 1989 nedostupný. Dnes z hlediska obratu patří mezi naše nejvýznamnější obchodní partnery v Asii. V obchodní bilanci přetrvává však relativně vysoký schodek. Je tedy jen logická otázka, jak se dále bude vzájemná výměna ubírat, a to zejména nyní, kdy podnikům klesá poptávka na cizích trzích.

"Je pravda, že doposud schodek vzájemné obchodní výměny rostl. V poměru k hodnotě českého vývozu se ale jeho hodnota postupně zmenšuje. Všichni dokážeme docenit důvody, které k tomuto schodku vedou. Velmi často souvisí se skutečností, že Korea je významným investorem v České republice. Přesto je imperativem, abychom usilovali o vyváženější obchodní výměnu. Je zřejmé, že cesta jak toho dosáhnout vede přes zvýšení hospodářské přítomnosti českých firem v Koreji," říká náměstek ministra obchodu a průmyslu ČR Milan Hovorka.

V současnosti probíhají jednání o dohodě o volném obchodu mezi EU a Jižní Koreou. Někteří evropští výrobci, především z automobilového průmyslu, vyjadřují ale obavy ze vstupu korejského zboží na evropský trh. Náměstek Hovorka tyto obavy vyvrací s tím, že by dohoda byla přínosem pro tuzemské vývozce.

"Je novým, ambiciózním projektem. Jedná se o první takovou dohodu sjednávanou s průmyslově vyspělou zemí," uvádí Milan Hovorka.

Podle něho přínosem bude usnadnění přístupu evropským exportérům na jihokorejský trh.

"Korejská republika se vyznačuje poměrně ochranářskou obchodní politikou, kde je trh uzavřen jednak relativně vysokými celními bariérami, jednak širokou škálou netarifních překážek. Mezi ně patří odlišné normy, složitý systém certifikace. Dohoda o volném obchodu si proto klade za cíl tyto překážky odstranit," poznamenává Milan Hovorka.

Významným impulsem pro dojednání dohody je i skutečnost, že Jižní Korea již připravila obdobnou dohodu s USA. Pokud by EU podobnou dohodu neměla, značně by to evropské vývozce znevýhodnilo proti americké konkurenci.

"Při relativně pomalé liberalizaci světového obchodu v rámci WTO jsou dvoustranné smlouvy nejlepší cestou, jak uvolnění pohybu zboží a služeb dosáhnout," poznamenává náměstek Hovorka.

Některá odvětví se budou muset přizpůsobit globálnějším konkurenčním podmínkám. Všichni ale získají lepší přístup na jihokorejský trh, užitečné možnosti spolupráce s tamními firmami a přinejmenším stejné postavení na trhu ve srovnání s americkými vývozci. V tom je přínos uváděné dohody, která by mohla napomoci růstu vzájemného obchodu a mohla by povzbudit naše vývozy.

"Je pravda, že doposud schodek vzájemné obchodní výměny rostl, v poměru k hodnotě českého vývozu se ale jeho hodnota postupně zmenšuje," doplňuje Milan Hovorka.

V roce vzniku samostatné České republiky (1993) se vzájemný obchodní obrat pohyboval na úrovni 74 mil. USD a ČR vyvážela zboží za 14 mil. USD. Za patnáct let se obrat zvýšil 24x na 1,74 mld. USD. Od roku 2003 pak český vývoz do Jižní Koreje roste každoročně o desítky procent a dosáhl hodnoty 270 mil. USD.

Výraznější obchodní výměna je ale možná. "Jižní Korea je automobilovou a strojírenskou velmocí, stejně jako naše země. Z této skutečnosti vyplývá, že tu je prostor k výměně strojírenských komponentů. Již dnes vyvážíme třeba klikové hřídele. Jižní Korea patří také k významným zákazníkům v oblasti potravinářského průmyslu. Pro nás je důležité, že stále oblíbenější mezi spotřebiteli je české pivo. Zde se nabízejí příležitosti nejen v prostém vývozu. Můžeme nabídnout i know-how, technologii pivovarů a český chmel," uvádí vývozní příležitosti Milan Hovorka.

A dodává: "Chovám naději, že ekonomická situace, která nutí výrobce v České republice hledat nová odbytiště, povede k využívání možností nabízených korejským trhem."

Ačkoliv tu jsou rezervy, jihokorejský trh je přece jen vzdálený a specifický. Tuzemští vývozci by proto přivítali podporu ze strany státu tyto rezervy odkrýt a využít. Čeští vývozci mají možnost opřít se o standardní nástroje pomoci a řady nástrojů. Patří mezi ně financování exportu prostřednictvím České exportní banky a pojišťovací společnosti EGAP.

Dalším nástrojem je obchodně ekonomický úsek, který sídlí na velvyslanectví ČR v Soulu. Pomáhá exportérům řešit praktické otázky při vstupu na korejský trh, vyhledává a mapuje obchodní příležitosti a zajišťuje informovanost českých podnikatelů.

"Jsem rád, že vás mohu informovat o tom, že na prosinec 2009 připravuje naše ministerstvo ve spolupráci s agenturou CzechTrade a obchodně ekonomickým úsekem pro české podnikatele seminář o obchodních příležitostech v Jižní Koreji. Bližší údaje budou v průběhu března oznámeny na webových stránkách MPO, agentury CzechTrade a portálu BusinessInfo," uvádí konkrétní akci Milan Hovorka.

Neméně důležitými nástroji, které mají za cíl podpořit český vývoz do Jižní Koreje, jsou nástroje související se smluvní základnou. "Máme uzavřenu dohodu o podpoře a ochraně investic a dohodu o zamezení dvojímu zdanění. Nově je projednána a připravena k podpisu česko-korejská mezivládní Dohoda o hospodářské spolupráci. Věřím, že se ji podaří podepsat ještě v tomto pololetí," poznamenává Hovorka.

Tato Dohoda o hospodářské spolupráci mezi vládou ČR a vládou Korejské republiky zakotvuje existenci Smíšeného hospodářského výboru, kde bude místo k prosazování českých exportních zájmů.

"První zasedání výboru by se mělo uskutečnit již letos. Je tradicí, že doprovodnou akcí takového jednání je podnikatelská mise. Skupina českých podnikatelů má při ní příležitost seznámit se s prostředím, prozkoumat potřeby teritoria a co považuji za nejdůležitější, navázat kontakty se svými protějšky," říká náměstek.

A doplňuje: "Chtěl bych využít této příležitosti a pozvat české podnikatele, aby neváhali aktivněji využívat pomoc, kterou jim česká vláda nabízí. Zvyšování obchodní výměny se zahraničím a otvírání a rozšiřování nových trhů je v zájmu nás všech."

 

Projekty EU a Jižní Korea

Po úspěšných ročnících programu GATEWAY v Japonsku se Evropská komise rozhodla rozšířit tento program zaměřený na podporu obchodu i na Jižní Koreu. Cílem programu, který je hrazen z prostředků Evropské komise, je organizace týdenních sektorově zaměřených podnikatelských misí. Coaching je firmám poskytován před, během i po skončení samotné mise. Vybraní účastníci obdrží zdarma:

- Materiál o obchodních a kulturních zvyklostech

- Marketingovou studii daného sektoru

- Týdenní ubytování včetně snídaně

- Organizaci B2B jednání v rámci veletrhu

- Tlumočení

- Konzultace během jednání

Prioritní sektory pro rok 2009

- Životní prostředí a energie - 12. až 16. října 2009 (termín podání přihlášek do 15. května 2009)

- Zdravotní péče a související technologie - 23. až 27. listopadu 2009 (termín podání přihlášek 20. července 2009)

- Více informací o programu, jakož i možnost podání přihlášky elektronickou formou najdete na www.eu-gateway.eu.

Kontakt na Hospodářskou komoru EU

Za zvláštní upozornění stojí také existence Hospodářské komory EU se sídlem v Soulu, která má na starosti i KLDR - EU Chamber of Commerce in Korea and the DPRK (www.eucck.org).