Česká města se začínají vracet k trendu, který ze silnic už prakticky vymizel - místo dopravních značek důsledně prosazují pravidlo pravé ruky. Přidávají se tak k evropskému proudu. A policie snahu radnic chválí: Ubude tak dopravních značek, které prý řidiče spíše rozptylují.

Nejdále z českých měst je v zavádění přednosti zprava město Slaný. Když řidič přijíždí k tamním sídlištím, přivítá ho téměř neznámá značka: Pozor, přednost zprava. "Před několika lety jsme opravovali jednu z našich ulic. Na sedmdesáti metrech jsme napočítali jedenáct značek. Řidič vůbec nemá šanci je registrovat," popisuje tamní starosta Ivo Rubík.

Když pak radní zavedli přednost zprava zkušebně v jedné ze čtvrtí, zjistili, že se tam doprava zklidnila, a navíc nezaznamenali jedinou nehodu. V plánu nyní mají zavést pravidlo v celkem šesti čtvrtích.

"Opětovné zavádění tohoto pravidla je zajímavý fenomén. Pokud platí na sídlištích a v obytných zónách, je to správné. Řidiči si na to budou muset ale zvyknout," soudí dopravní psycholog Alois Hudeček.

Čtěte také

Ke stejnému kroku se rozhodly Říčany u Prahy. Kromě hlavních tahů tam začne pravidlo pravé ruky platit za měsíc na celém území města. "Nyní už pravidlo v části města platí. Oproti současnému stavu to bude rozšíření asi o čtyřicet procent," uvedl říčanský radní Ladislav Musil. Zmizí celkem 164 značek.

Pro radnice má přednost zprava ještě jeden efekt - ušetří statisíce. Ve Slaném spočítali, že jedna značka i s náklady na čas úředníků vyjde na pět tisíc korun.

Kromě Říčan a Slaného se k přednosti zprava rozhodli i ve Velkém Meziříčí, kde zmizí značky ze čtvrtiny města.

Přednost zavádějí ale i pražské obvody, například Karlín či Holešovice. Praha 2 například brzy zruší hlavní silnici v ulici Na Moráni před křižovatkou s ulicí Dittrichova.

Policisté snahu českých měst chválí. Na letošní rok totiž mají podobný cíl: "Dopravní inženýři v regionech mají za úkol zjistit, zda je umístění značek oprávněné a u nadbytečných iniciovat jejich odstranění," řekl už dříve šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Česko nový trend kopíruje ze zahraničí, podobně před lety z ciziny začalo ve velkém přebírat "módu" bezpečných kruhových objezdů.

Některá města v západní části Evropy jdou ale ještě dál. Zavádějí projekt "Share Space" - sdílený prostor. Jeho principy znějí až bláznivě. Města ruší značky, semafory, přechody pro chodce i chodníky. Na ulicích platí jediné pravidlo - vzájemná dohoda. Nápad vzešel z hlavy Nizozemce Hanse Mondermanna. V Německu se pro experiment rozhodly radnice v Bohmte či Endingenu, ve Švédsku v Norrköpingu a v Anglii například města Brighton a Ipswich. I česká snaha našla odezvu v zahraničí. "Napsalo nám několik emigrantů, že jdeme správným směrem. Mají zkušenosti ze svých zemí," říká slánský starosta Ivo Rubík.


ZPRAVA DOBRÝ. První česká města začínají místo dopravních značek důsledně prosazovat pravidlo pravé ruky. Přidávají se tak k evropskému trendu a česká policie jim v tom fandí.