- Obchodní partneři letos asi nejčastěji dostanou levné víno kolem 150 korun

- Firmy rozdávají cukroví či MP3 přehrávače


Spousta českých podnikatelů a manažerů před Vánoci při odchodu z firmy "cinká". V tašce si nesou nejčastější vánoční dárek, který si obvykle obchodní partneři mezi sebou vzájemně dávají - láhev vína. V taškách s firemními logy se jich každoročně objeví desetitisíce. Firmy dbající na svou image se nespokojí s běžnou produkcí a vybraná vína nebo jiné alkoholické nápoje nechávají stáčet do lahví s vlastní etiketou.

"Řadě podniků vyrábíme celé dárkové balíčky, v nichž víno doprovází třeba otvírák nebo kniha o vínu. U některých už sledujeme první dopady finanční krize, kdy vybírají levná, ale stále ještě pěkná vína kolem 150 korun," říká sommelier Branko Černý, který provozuje portál vinnysklep.cz.

Kromě obvyklých lahví moravského vína nebo skotské whisky se ale začínají prosazovat i méně obvyklé dárky. Zejména pro důležité obchodní partnery firmy připravují namísto hmotných dárků zážitky. "Letos zaznamenáváme velký zájem o dárky v podobě ochutnávky belgické čokolády s odborným výkladem nebo pozorování hvězd s výkladem a lahví dobrého vína," říká jednatelka společnosti Out of Office, která se na zážitkové dárky specializuje.

Za pět set korun bez daně


Důležitou částkou marketingových pracovníků při výběru vánočních dárků pro partnery jejich firmy je pětisetkoruna.

Tento limit pro nákup většiny vánočních dárků vychází z platné legislativy, která umožňuje odečíst vložené peníze z daňového základu, pokud je pořizovací cena dárku nižší než 500 korun bez daně z přidané hodnoty. A pokud dárek zároveň obsahuje logo dárce. Daňový odpočet se přitom nevztahuje na šumivá vína.

S cenou do pěti set korun jsou přitom možnosti dárců omezené jen minimálně. Za tuto částku je možné pořídit stovky dárkových předmětů od kalendářů přes psací potřeby až po sportovní vybavení. "Sázkou na jistotu jsou například diáře ve firemních barvách nebo značkové kožené výrobky. Nároky klientů přitom každoročně rostou, a tak stoupá i kvalita dárků, které lze v katalozích reklamních předmětů najít," podotýká Peter Fehér, account manager reklamní agentury BESS M&M.

Silné postavení si mezi firemními vánočními dárky vysloužily praktické doplňky z oblasti informačních technologií. Populární jsou zejména USB paměťové prvky, tašky na notebooky nebo MP3 přehrávače. Firmy, které nehledí na pětisetkorunouvou hranici, pro důležité zákazníky či obchodní partnery často vybírají užitečné dražší dárky.

"Letos sledujeme zvýšený zájem například u GPS navigací. Předpokládáme, že některé firmy zabrousí i do oblasti mininotebooku s cenou kolem sedmi tisíc korun," říká marketingový ředitel internetového obchodu Alza.cz.

Levně ale s myšlenkou


I bez vlivu finanční krize se řada firem nesnaží ohromit své obchodní partnery nákladným finančním dárkem, ale raději volí nenákladnou pozornost.

Příkladem mohou být třeba drobné dárkové balíčky s několika porcemi kvalitního čaje, skleničkou medu a přáním zdraví v novém roce. Další možností je třeba ozdobená krabička naplněná vánočním cukrovím, ať už nakoupeným nebo upečeným samotnými zaměstnanci firmy.

Velké množství firem včetně těch největších o Vánocích dává najevo i svůj postoj ke společenské zodpovědnosti. Nejčastěji přitom volí přáníčka a dárky z nabídky Unicef a dalších neziskových organizací. "Přibližně sedmdesát procent všech přáníček Unicef v České republice kupují tuzemské firmy. Nejvíce jich tradičně odebírá Škoda Auto, každý rok svým partnerům a zákazníkům pošle dvacet tisíc přáníček," říká Pavla Gomba, ředitelka UNICEF v České republice.

Alternativou vánočního dárku může být i samotné vánoční přání či novoročenka. Namísto elektronické formy je vhodnější vybrat kvalitní tištěné přání s ručně napsaným vzkazem.


Tipy, jak na firemní vánoční dárky

- Originální ručně vyrobený dárek na většinu obchodních partnerů udělá větší dojem než koupená lahev vína v papírové dárkové tašce.

- Dárky označené logem dárce s pořizovací cenou do 500 Kč lze odečíst z daňového základu, neplatí to ale pro šumivá vína.

- Vánoční přání a dárky můžete vybírat i v obchodech neziskových organizací.

- U dodavatelů v regionech můžete najít nižší ceny i lepší dodací lhůty.

- Dárky důležitým partnerům doplňte rukou psaným osobním vzkazem.

- Dodavatele, kteří vybraný dárek opatří vaším vlastním logem, najdete i na poslední chvíli - oslovte reklamní agentury i komerční tiskárny.

- Pokud vás nenapadá žádný dárek, zkuste to s diářem, psacími potřebami nebo kvalitním vínem.