Logo serveru YouTubeMediální skupina CME, vlastník české televizní jedničky Nova, by chtěla ještě do konce letošního roku spustit v tuzemsku nový videoserver.

"Chceme být českým YouTube a budeme na tom tvrdě pracovat," uvedl v rozhovoru HN generální ředitel CME Michael Garin. Chce maximálně využít a propojit možnosti komunitního serveru, na němž uživatelé sdílejí videa.
"Ať už je to zábava, nebo informace, je to náš byznys," míní Garin. "Videa můžete sdílet a hodnotit na webu. My si pak třeba můžeme vybrat ty nejpopulárnější a třeba je odvysílat v televizi, aby je mohl vidět každý," říká šéf CME.

Podle jeho slov existují dva typy komunitních serverů: globální jako My Space a Facebook a pak ty lokální pro uživatele, kteří chtějí komunikovat v rámci svého jazyka a kultury. Role CME je podle Garina v lokálních komunitách, které poskytují v mnohém stejné služby jako ty globální.

Běžní uživatelé na obrazovky TV Nova

Videa od uživatelů serveru by mohla Nova využívat i ve svém zpravodajství. "Když byly před pár lety teroristické útoky v Londýně, prvních patnáct minut vysílání byly BBC, Sky a další zásobováni obrázky z mobilů. Lidé udělali obrázek a poslali ho rovnou do televize," připomněl Garin.

Podle odborníků ale v Česku není tak velký potenciál "občanských novinářů". Tedy lidí, kteří jsou ochotni zaznamenávat dění kolem sebe a publikovat to na internetu.

Čtěte také

Velké šance na úspěch s novým videoportálem však odborníci CME nedávají. "Zatím není jisté, o co přesně půjde, ale každopádně by to mělo CME těžké. Už tu funguje Stream, který je podporován Seznamem a Google chce svůj YouTube spustit v češtině ještě do konce letošního roku," říká šéfredaktor internetového serveru Lupa.cz Aleš Miklík.

Stream ale na rozdíl od YouTube je založen i na vlastních pořadech. Navíc na jeho stránkách vysílá se zpožděním své seriály i televize Prima.

Samotná Nova zahájila letos v květnu útok na český internet tím, že spustila svůj zpravodajský portál tn.cz. Na podzim plánuje i novou verzi stránek nova.cz, kde se mají objevit především videa z "nováckých" seriálů.

Na novém webu by tak mělo jít hlavně o zábavu a rozvoj komunit. "Plánujeme reportáže ze zákulisí a z natáčení a chceme vybudovat komunity kolem našich pořadů," říká mluvčí televize Nova Michaela Fričová.

I proto televize posílila svou on-line divizi nákupem firmy Jyxo.Ta dodala tuzemské televizní jedničce potřebnou návštěvnost, protože její portál Blog.cz navštíví měsíčně více dva miliony návštěvníků.

Televiznímu zpravodajství na tn.cz se ale příliš nedaří, i když je podporováno upoutávkami během hlavní zpravodajské relace. Podle statistik NetMonitor návštěvnost spíše stagnuje kolem devíti set tisíc. "Nemyslím si, že by stagnovala. Spousta toho, co děláme, je navázáno na náš televizní program. A když se lidé v létě nedívají na televizi, nejsou ani tam," vysvětluje Garin.