- Po roce 2016 by mělo vzniknout na osm set kilometrů tratí pro vlaky překonávající dvousetkilometrovou rychlost.


Češi ročně postaví a opraví koleje, dálnice a silnice za zhruba osmdesát miliard korun. Vysokorychlostní železnici ale nemají žádnou.

Na ministerstvu dopravy mají plán, jak to změnit: po roce 2016 by mělo vzniknout po celé republice na osm set kilometrů tratí pro vlaky hravě překonávající dvousetkilometrovou rychlost. HN získaly jejich mapu.

S tím, že jednou budou české kraje vzájemně propojené zcela novými drahami, se počítá poměrně dlouho, v některých územních plánech to je zaneseno už několik let.

Výjimkou byla Vysočina, tamní zastupitelé se dlouho představě, že by jejich krajinu měla protínat nová železnice, bránili. Teprve nyní se situace změnila.

"S hejtmanstvím jsme začali jednat o tom, jak by se dal změnit jejich územní plán, aby tam mohla vést vysokorychlostní trať spojující Prahu s Brnem s odbočkou do Jihlavy," řekl HN náměstek ministra dopravy Petr Šlégr.

Koncepcí rozvoje "vrtek", tedy vysokorychlostních tratí, se bude na podzim zabývat Topolánkova vláda.

Podrobné podklady ministerstva dopravy teď počítají s tím, že rychlé vlaky by spojovaly nejen Prahu s Brnem a Ostravu, ale také Liberec s Hradcem Králové a Pardubicemi nebo Plzeň s Českými Budějovicemi a Jihlavou nebo Karlovými Vary.

Až budou železnice hotové, což se ale nestane před rokem 2016, zrychlení dopravy bude znatelné: třeba cesta z Brna do Českých Budějovic bude místo nynějších čtyř a půl hodiny trvat jen sto deset minut, z Prahy do Brna to bude minut pětapadesát.

Z celkových osmi set kilometrů vysokorychlostních železnic by na většině z nich jezdily vlaky dvoustovkou, na hlavních spojích mezi Prahou a Ostravou by to ale mělo být až tři sta šedesát kilometrů v hodině.

Ačkoli se "vrtky" začnou v Česku budovat až po roce 2016, kdy skončí výstavba a modernizace stávajících koridorů, politici už teď vzkazují, že potřebných několik set miliard korun se v budoucnu jistě najde.

"Peníze jsou vždy jen otázkou priorit a tento typ projektu ve chvíli, kdy se přiblíží realizace, jistě bude mít prioritu docela vysokou," uvedl před časem ministr dopravy Aleš Řebíček.

Jeho stínový protivník z ČSSD Roman Onderka dodává: "Tohle má podporou mou i celé sociální demokracie." Tuzemské dráhy už přitom vědí, jaké to je, když po nich uhání vlak schopný vysoce převýšit rychlost tři sta kilometrů v hodině.

Výzkumný ústav železniční totiž u Velimi testuje jeden z nejmodernějších vlaků současnosti - francouzský prototyp AGV, který je oproti stávajícím modelům lehčí, má lepší aerodynamiku a také nový podvozek.

Také plzeňská škodovka už představila svou lokomotivu, která je schopná překonat dvousetkilometrovou hranici. České dráhy si těchto strojů letos objednaly dvě desítky.

V Česku se zkouší nový rychlovlak www.iHNed.cz/vlak

080814_03p_ctk.jpg

Železnice pro rychlovlaky