Jack Welch, bývalý šéf průmyslového a finančního obra General Electric, se svou ženou Suzy, ekonomickou publicistkou, poskytují rady manažerům. HN je exkluzivně přinášejí každé pondělí.

Jak internet změní řízení? (Octavian Pantis, Bukurešť, Rumunsko)

Podstatně, ale nikoli zcela. Rozhodně ne v jednom aspektu řízení, který je stále důležitý.

Ale začněme jinou podstatnou vlastností - pokud jste si ji jako vedoucí dosud neosvojil, můžete si být jistý, že se tak stane v rychle se blížící budoucnosti. Týká se jednoho ze zlatých pravidel řízení, totiž odpovědnosti vedoucího přenášet do organizace její poslání a hodnoty.

Vedoucí v dobách před internetem obvykle formulovali poslání a hodnoty se svým vrcholovým týmem a pak strávili nesčíslné hodiny na poradách, svými projevy a při cestách po podniku, aby toto své "evangelium" šířili.

Ti, kteří si měli vytyčené poslání a hodnoty vzít za své, tedy zaměstnanci, je od svých vedoucích vyslechli a začali je uvádět do praxe. Ve většině podniků byla povolena zpětná vazba, ale existovalo jen velmi málo mechanismů, které by umožnily shromažďovat pozitivní nebo negativní návrhy zdola.

Význam zpětné vazby roste


Internet toto vše změnil. Již po léta může i zaměstnanec na nejnižší úrovni oslovit svého vedoucího jednoduše tím, že mu napíše e-mail.

Ba co víc, nyní jsou pracovníci schopni vytvořit podnikové blogy, otevřené webové stránky, diskusní fóra on-line a dokonce i takzvané sociální sítě, aby svým názorům dodali punc naléhavosti a váhy.

Takže třeba funkční tým - vzdálený od mateřské lodi i tisíce kilometrů - může i na dálku obhajovat změnu dodavatelů nebo varovat před manévry konkurence, s nimiž by si jinak nikdo odpovědný v ústředí nelámal hlavu.

Zaměstnanci některého závodu mohou například žádat odvolání manažera, který se už drahnou dobu šéfům nahoře snaží zalíbit, ale své podřízené drtí, o čemž ústředí nemá ani tušení. Jinými slovy, internet zavádí zcela novou úroveň a rozsah angažovanosti zaměstnanců.

Vedoucí by tento vývoj měli vítat, a většina tak činí, ale neměli by se zároveň dopouštět chyby tím, že budou ignorovat důsledky. Jakmile se zaměstnanci angažují tím, že se na vás obracejí, byť elektronicky, očekávají od vás reakci.

Jistě, pro vedoucího může být škodlivé, když neumožňuje zpětnou vazbu, a to ve stejné míře jako kdyby názory od lidí vůbec nepožadoval.

Za starých časů jednotlivé úrovně managementu "odfiltrovávaly" mnoho dobrých idejí zdola, stejně jako potlačovaly projevy nespokojenosti.

V éře internetových komunit musí vedoucí najít, a to většinou sám, osobně, cesty, jak zvládnout dobré i špatné stránky internetové komunikace.

Vedoucí musí být vidět


Druhá důležitá změna, již přinesl internet, se týká rozhodující schopnosti vedoucího, totiž vidět za roh - předjímat budoucí hospodářský vývoj i trendy na trhu a přizpůsobit se jim.

V minulosti vycházel takový pohled dopředu ze směsi důvěrných informací, zkušeností, dobrých rad a ze získávání co největšího počtu dostupných dat.

Je zřejmé, že při získávání dat nastala zásadní změna. Internet se svými blogery, uživatelskými komunitami, informačními bulletiny a podobně vám umožní získat data o zákaznících i konkurentech, jakož i o všemožném dalším pod sluncem. Některá data jsou velmi užitečná, jiná však naprosto nesmyslná. Pro vedoucí je důležité, aby při třídění té obrovské záplavy dat nevydávali zbytečnou energii. Nicméně čas strávený při získávání čerstvých a spolehlivých dat a jejich analýze se vždycky vyplatí.

Přesto se však schopnost vidět za roh neobejde bez vhledu spojeného s poznáním podstaty věci či, jinými slovy, bez profesionálního instinktu.

Což nás přivádí k jedinému aspektu řízení, který internet nemůže v žádném případě změnit, protože to není v jeho možnostech.

Skuteční vedoucí ovlivňují lidi osobně. Jsou schopni dostat se jim pod kůži a naplnit jejich srdce inspirací, odvahou a nadějí. Sdílejí s nimi bolest v časech ztrát a radost v časech vítězství.

Jistě, internet umožňuje vedoucím napsat osobní e-mail zaměstnancům nebo povzbudivá oficiální prohlášení na vnitropodnikovém webu. Jestliže však chcete za sebou shromáždit tým, musíte ho osobně vidět, slyšet a cítit. Ale totéž musíte ze své strany umožnit i lidem.

To se při prudkém vývoji internetu na světě nezměnilo. Nedávno jsme byli na konferenci o informačních technologiích, kde jsme se pokoušeli vyvinout software, který by kopíroval právě tento druh lidské interakce, o němž jsme právě hovořili.

Osobní kouzlo zůstává


Bez všech pochybností to byl dobrý počinek, ale při každém kliknutí myši nás stále neodbytněji napadalo: "Nevyřešili bychom tenhle problém rychleji a lépe, kdybychom se zastavili na kus řeči u někoho v kanceláři?" Nechceme v tomto bodu nicméně zajít příliš daleko. Ano, působení vedoucího na lidi bude vždy podstatným rysem řízení.

Ale k vaší otázce na budoucnost: chceme podtrhnout, že nejlepší vedoucí budou kombinovat toto osobní působení se schopností rychle roztřídit, zhodnotit a využít potenciál všech idejí, jež přináší internet, i možnosti, které ještě rozpoutá. A to změní byznys každému.

(c) The New York Times Syndicate Dotazy v angličtině můžete posílat na e-mailovou adresu winning@nytimes.com. Otázka by měla obsahovat vaše jméno, město a zemi, kde působíte.

Zpracoval Miroslav Prchal