Z placení jízdenek přes SMS se během prvního půl roku provozu stal zajímavý byznys. V Praze cestující odešlou 20 tisíc zpráv denně, což představuje roční obrat téměř 200 milionů korun.

Pro pražský dopravní podnik tuto službu provozuje firma Crowsnest a technicky zaštiťuje společnost Erika. Stále není známo, kolik z 26korunové jízdenky zůstane dopravci. Podle lidí z oboru půjde podle kvality smluv o zhruba 75 procent. Zbytek si rozdělí partneři a operátoři.

Pilotní projekt za miliony

Crowsnest a Erika získaly zakázku bez výběrového řízení s tím, že jde zatím o pilotní projekt. Na konci roku se má rozhodnout, zda ve službě, která získala cenu Český zavináč za inovativní řešení, pokračovat - a zda vypsat výběrové řízení na poskytovatele.

Společnost Erika dnes patří společnosti Appian, která vlastní i plzeňský Škoda Holding, jehož dodávka tramvají pro dopravní podnik byla již několikrát zpochybněna. Po úspěchu v Praze už Erika technicky zaštiťuje i SMS jízdenky v Ústí nad Labem.

Vlastníci v oboru neznámé společnosti Crowsnest nejsou známi. Až začátkem prosince loňského roku, tedy zhruba dva týdny po zahájení služby SMS jízdenek, došlo ke změnám v obchodním rejstříku a z realitní a reklamní firmy se stala softwarová. Podle rejstříku v jejím představenstvu figurují Antonín Vilímec a Radek Ptáček. První je jednatelem firmy Tardus, která pro magistrát vydává Listy hlavního města Prahy, a druhý předsedou "euroskeptického" nadačního fondu Europe and Democracy.

Konkurentům Eriky vadí, že při přípravě pilotního projektu nebyly osloveni. "O SMS jízdenkách jsme se dozvěděli až na jednání s operátory, když už se to připravovalo. Nikdo žádné služby nepoptával," říká ředitel ATS Praha Michal Horák, kterému projekt přišel již od počátku zajímavý. Službu hodnotí jako kvalitní, ovšem i oni by podle něj dokázali nabídnout totéž.

Jak se Crowsnest a Erika k zakázce dostaly? Erika již měla se službami SMS zkušenosti, provozovala pro televizi Nova divácké hlasování. "Dalo se dohromady pár lidí s netradičními nápady, a vznikla myšlenka SMS jízdenek. Rozhodli jsme oslovit právě DP. Shodou okolností právě podobnou službu hledal," vysvětlila v tiskovém vyjádření pro HN společnost Crowsnest. Později firma dělala analýzu o SMS službách v Evropě.

"Rozhodli jsme se pro spolupráci s těmito firmami, protože shromáždily zkušenosti ze světa," vysvětluje mluvčí DP Ondřej Pečený.

Konkurence je skeptická

Dopravní podnik pak sám oslovil několik softwarových firem a poptával vhodný software, na kterém by služba běžela. Firmy za něj ale chtěly až 20 milionů korun, zatímco Crowsnest jej nabízel zdarma, protože měl být provozovatelem služby.

Dopravní podnik však neoslovil firmy poskytující SMS platby, které by systém na své náklady také vytvořily. "Nemůžeme říci firmě, která za námi s nápadem přijde a připraví analýzu, že děkujeme, ale našli jsme si někoho jiného," vysvětluje ředitel marketingu pražského dopravního podniku Jan Svoboda. Na otázku, proč nejednali rovnou s Erikou, dodává, že Crowsnest je vlastně štít společnosti Erika, která je spojena i se službami s erotickým obsahem, což by na cestující nemuselo dělat dobrý dojem.

Z konkurentů Eriky dnes již nikdo příliš nepočítá s tím, že by případné výběrové řízení po skončení pilotního projektu mohl vyhrát.

"Je téměř pravidlem, že se smlouva prodlouží, protože už to relativně funguje," dodává David Ondráčka z Transparency International. Výběrové řízení by se podle něj mělo konat už na pilotní projekt.