Národnímu podniku Budějovický Budvar se loni dařilo. Vedení třetího největšího pivovaru v Česku včera oznámilo, že firma zvýšila výnosy o osm procent na 2,3 miliardy korun a hrubý zisk o 13 procent na 302 milionů korun.

Pivovar loni vyrobil 1,253 milionu hektolitrů piva, což bylo o 101 tisíc hektolitrů víc než v roce 2006. Nyní se svým pivem proniká na nové trhy. V pátek odešle první zásilku svého ležáku do Číny (po Klášteru jako teprve druhý český pivovar), exportovat bude i do Norska.

Poslední státní pivovar byl loni po Plzeňském Prazdroji a Pivovarech Staropramen nejen trojkou na českém trhu, ale i třetím hlavním exportérem. Do 53 zemí vyvezl rekordních 586 885 hektolitrů, o šest procent meziročně víc.

"Naším dominantním trhem je Evropa, kde realizujeme 90 procent prodejů. Dosáhli jsme tady růstu 5,3 procenta," uvedl ředitel pivovaru Jiří Boček. Tahouny jsou Německo, kde Budvar i přes pokles na tamním trhu prodal o dvě procenta víc, Velká Británie, Slovensko, Rakousko a Rusko s loňským čtvrtinovým růstem prodeje.

Budvar posílil i v tuzemsku. Prodej doma poskočil o 11,7 procenta na 666 163 hektolitrů, zatímco spotřeba piva v Česku rostla jen asi o půl procenta na 16,4 milionu hl. Posilující koruna však podle Bočka připravila pivovar za poslední dva roky o 80 milionů korun na tržbách. Proti růstu zisku i přidané hodnoty působilo i zdražení energií, dalších vstupů a zejména surovin, kdy cena sladu stoupla o 42 procent a chmele o 16 procent.

Podnik chce do roku 2011 investovat dvě miliardy korun. Ty mají posílit obchod, logistiku a půjdou i do výroby, informačních systémů a do nákupu vratných obalů. Loni na modernizaci Budvar vynaložil přes čtvrt miliardy Kč, letos to má být dvojnásobek. Pivovar za posledních 17 let investoval asi 3,5 miliardy korun.

Budějovický Budvar zahájil již první kroky k přeměně na akciovou společnost. V půlce května podepsali zástupci ministerstva zemědělství a Budvaru smlouvu s právní kanceláří, která má vypracovat návrh transformace na klasickou obchodní společnost a definici rizik. Dokument má být hotov do půlky srpna. Poradci mají mimo jiné posoudit, zda Budvar na akciovou společnost vůbec transformovat.

Za nejdůležitější se považuje, jak vyřešit přechod duševního vlastnictví včetně ochranných známek na novou firmu. Nejcennější položkou bude ochranná známka Budweiser Budvar, o kterou vede pivovar ve světě válku s globální trojkou - americkým Anheuser Busch. Podle dřívějších odhadů má značka cenu kolem miliardy dolarů.

Budvaru přitom zbývá dořešit 15 soudních sporů v 11 zemích a 35 správních řízení před patentovými úřady ve 21 státech. Od roku 2000 vyhrál 80 ze 111 případů a pětkrát skončil spor smírem.