Má oranžovou helmu, vestu, široký úsměv a je to mravenec. Právě do říše hmyzu sáhly České dráhy při hledání nového maskota, který bude upozorňovat cestující na probíhající přestavby a výluky na českých železnicích.

Na dobrou pověst těchto zástupců říše hmyzu sázejí ČD s nadějí, že budou cestující lépe přijímat změny a omezení na dráze. Rozsáhlé výluky totiž odhánějí zákazníky od vlaků k jiným dopravním prostředkům. Tomu má zabránit právě rozesmátý mravenec.

Hmyzí dělníci budou provázet cestující na informačních tabulích, billboardech a osvětlených reklamních plochách v ulicích měst. Objevit by se měli i v tisku a na montérkách drážních dělníků. Mravenčí kampaň bude cestující provázet dlouhodobě a jen letos za ní ČD zaplatí 12 milionů korun.

Mravenčí znamení jsou součástí včera spuštěného informačního systému, kdy si cestující mohou zprávy o aktuálních výlukách objednat přímo do mobilu nebo formou e-mailu.

Pozitivně hodnotí projekt kreativní ředitel reklamní společnosti Konektor Martin Charvát.

"Motiv mravence je zvolen trefně a vtipně. V kombinaci s výraznou oranžovou by to jako upozornění mělo fungovat," domnívá se Charvát.

Odlišný názor má viceprezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová, která upozorňuje, že mravence mohou lidé vnímat různě.

"Někomu to může připomenout Ferdu Mravence, práce všeho druhu. Pro někoho jiného ale mravenci mohou vyznít trochu komicky. Ten symbol není úplně jednoznačný," uvedla Vysekalová.

Podle Martiny Hamříkové z marketingového oddělení ČD zatím mravenec jméno nemá. "Ferda to ale rozhodně nebude," řekla HN Hamříková.

Jak se nový symbol práce na dráze z hmyzího světa líbí entomologům? Jan Šula z Entomologického ústavu upozorňuje, že u některých druhů mravenců nejsou všichni dělníci produktivní. "Někteří jen tak visí a vylučují cukerný roztok. V mraveništích se navíc o většinu práce postarají samičky," vysvětluje Šula.

HN19.jpg