Jedno tělo a dvě tváře mají nyní tuzemské a slovenské internetové portály Atlas a Centrum. Americký investor Warburg Pincus totiž ukončil několikatýdenní spekulace a oznámil, že jím ovládaná holandská firma Centrum.cz Holding koupila sto procent akcií portálu Atlas. Potvrdily se tak dřívější informace HN, že po prosincovém nákupu Centrum.cz přejde pod Američany i třetí tuzemský portál. "Cílem spojení je rychlejší růst v Česku a na Slovensku. Chceme spojit know-how, talenty a kulturu obou společností," uvedl šéf Centrum.cz Pavel Mucha, který byl nově jmenován i předsedou představenstva obou společností. Investoři za oba portály zaplatili podle odhadů více než 3,5 miliardy korun. Obě značky ale pojedou dál. Nová internetová skupina bude mít v Česku kolem 3,5 milionu uživatelů, a může tak silněji konkurovat vedoucímu Seznamu, který má kolem 4,5 milionu uživatelů. Do konce roku by se měl podle odhadů počet uživatelů dvou webů zvýšit ke čtyřem milionům. Zároveň se nová skupina stane s téměř 1,4 milionu uživatelů jedničkou na slovenském trhu. "Vzniká subjekt blížící se Seznamu co do počtu návštěvníků, ale jen s desetinovým ziskem," říká analytik poradenské firmy Cyrrus Ondřej Moravanský. Podle odborníků jde o nejvýznamnější koncentraci na dnešním internetovém trhu, ale její vliv by se neměl přeceňovat. "Portály jako takové už ztrácejí svůj původní význam bran internetu. Tím se zmenšují i jejich reklamní příjmy," říká konzultant společnosti AT Kearney Jiří Donát a dodává, že právě lokální portály, jako Seznam, Centrum nebo Atlas, jsou nejvíce ohroženy globální konkurencí. "Jisté to dnes tak nemá žádný český portál," dodává Donát. Zástupci nové skupiny však tvrdí, že její největší konkurenti jsou i mimo internet. "Naším cílem je vytvořit regionální mediální skupinu, a tak za své největší konkurenty považujeme CME, vydavatelství Mafra a také Seznam," vysvětluje Mucha plány společnosti. To by podle Jiřího Donáta mohlo zabrat. "Jednou z mála šancí, kterou nové uskupení má, je zvýšení podílu kvalitního původního obsahu, které by vedlo ke zvýšení příjmů z inzerce. Určitou možnost bych viděl v proměně obou portálů v médium, například středoevropského formátu," říká Donát. Příjmy z inzerce se ale po spojení výrazně nezvýší. Nový hráč na českém internetovém trhu si však od slibuje silnější vyjednávací pozici se zadavateli reklamy. "Z pohledu návštěvnosti však nemohou oba portály Seznam ohrozit. Mohou vydělat více prodáváním inzerce v balíčcích, ale internetová reklama bude stále o návštěvnících," dodává Ondřej Obluk, ředitel reklamní agentury Mather. Ani Seznam ale nespí, plánuje rozšíření mimo internet. "Do dvou let bychom chtěli přijít s tištěným médiem," říká výkonný ředitel Seznamu Pavel Zima. Podle něj dává sloučení některých, i zahraničních, aktivit obou portálů investorovi více možností, jak tyto aktivity později výhodně rozprodat. Tradiční strategií investorů, jakým je Warburg Pincus, je koupenou firmu zeštíhlet a nablýskat a pak zhodnotit na burze, jako tomu u této firmy bylo v případě farmaceutické Zentivy. Vstup portálů na burzu však zatím zřejmě není na pořadu dne. "Na to mi přijdou oba portály malé," dodává Moravanský.