Jediný český výrobce motorových lokomotiv CZ Loko udělal výrazný krok na cestě mezi evropskou elitu.

V České Třebové rozšířil své výrobní a opravárenské možnosti. To mu umožní zahájit sériovou výrobu motorových lokomotiv a víc se tak prosadit i na zahraničních trzích. Celkové náklady dosáhly téměř 80 milionů korun. Jejich návratnost je spočítaná na necelých pět let.

"Zvýšíme tím technologickou úroveň zařízení a procesů. Dostaneme se tak na současnou úroveň poznání. To nám umožní se zařadit mezi stabilní evropské a světové producenty," říká technický ředitel CZ Loko Bedřich Bulička.

Firma plánuje, že do dvou let za nové motorové lokomotivy získá ve srovnání s letošním rokem až o čtvrt miliardy korun víc. V letech 2013 až 2019 pak má za jejich prodej utržit kolem půl miliardy.

Nový moderní způsob výroby, na jehož financování získá prostředky také ze strukturálních fondů, přitom zrychlí i práce na rekonstrukcích a modernizacích lokomotiv. "Při velké poptávce je zkrácení termínů klíčové. Stejně jako další organizační změny, na kterých se pracuje," říká Luděk Vlček z poradenské společnosti V-Studio.

CZ Loko se k výrobě postupně dostalo přes opravy a modernizace motorových lokomotiv. Ty kdysi vyráběla ČKD Lokomotivka. Tam ale produkce v 90. letech zkrachovala. Vedle České Třebové má firma provozy v Nymburce a Jihlavě, kde dohromady zaměstnává téměř 600 lidí. Z nich je na 120 techniků, konstruktérů a projektantů. Její celkové tržby přesahují miliardu korun.

Společnost přitom netěží jen z příklonu k železniční dopravě v zemích Evropské unie, ale i z rostoucího zájmu postsovětských zemí. V nich se chce CZ Loko prosadit především při modernizaci českých lokomotiv ČME-3, takzvaných "čmeláků", které vyrábělo právě ČKD. Těch se do zemí bývalého Sovětského svazu za socialismu vyvezlo přes 7500 kusů. Tolik lokomotiv od jednoho typu, to byl světový unikát.

Jejich technický stav je ale už dnes často na hranici únosnosti nebo za ní. Rekonstrukce jedné "mašiny", při níž zůstane zachován jen původní rám, se přitom podle náročnosti pohybuje od 1,2 do 1,5 milionu eur. Je však stále levnější než pořízení zcela nového stroje. "Zásadní modernizace čmeláků máme zvládnuté do detailů. Vyplatilo se nám, že jsme před časem získali i špičkové konstruktéry ze zaniklé ČKD Lokomotivka," říká Josef Červený, obchodní ředitel CZ Loko.

Firma už letos uzavřela smlouvu o spolupráci s ukrajinským Poltavským teplovozoremontným závodem a prosadila se i v Litvě. Zatím jde jen o jednotlivé kusy, ale příští rok už o dvě desítky. "Dosud se sem vozily jen náhradní díly. My ale chceme víc - prodávat naše nápady a práci," vysvětluje Josef Červený. Kvůli tomu se například v Jihlavě plánuje rozšíření výrobních hal.