V Himálaji, čtyři tisíce metrů nad mořem, by českou školu čekal málokdo. Ve vesnici Kargyak v severní části indického Himálaje přesto jedna taková právě vzniká. Na začátku projektu "Sluneční škola v Himálaji" byla diplomová práce Jana Tilingera, tehdy studenta stavební fakulty ČVUT. MEZITITULEK: Na začátku byla diplomka "Vždycky jsem hodně cestoval po světě a nikdy jsem na to neměl moc peněz, takže jsem často využíval pohostinnosti místních lidí. Pak mě napadlo, že by se jim to dalo nějak oplatit," vysvětluje počátky projektu Tilinger. Podle jeho projektu bude škola v Kargyaku nízkoenergetická, s celoročním provozem. V zimě se venkovní teploty pohybují okolo minus 40 stupňů a náklady na provoz "obyčejné budovy" by byly velmi vysoké. "Stavba bude mít dvojité stěny z kamene, slámy a hlíny," vysvětluje Tilinger. V Kargyaku žijí zhruba dvě stovky obyvatel. Číst a psát umí pouhá desítka z nich. Než začal Tilingerův projekt, škola zde nebyla žádná. "Místní si uvědomují, že vzdělání je důležité a někteří posílají své děti do internátních škol v údolí," říká Tilinger. "Pro většinu rodin je to ale příliš nákladné, a tak se děti ke vzdělání vůbec nedostanou," dodává. Vesničané proto s projektem nadšeně souhlasili. "Náš projekt měl velmi dobrou odezvu, domluvili jsme s nimi, že nám budou pomáhat s ubytováním a s dopravou, a na jaře začali s výkopy," popisuje Tilinger. MEZITITULEK: Děti si školu užívají V létě 2006 se místní děti dočkaly i první učitelky - indoložky Gabriely Lágnerové. "Rodiče dětí tráví většinu času na poli a nemají na ně čas. I úplně malé děti pak zůstávají často samy," říká Lágnerová. Podle ní tak novou školu ocení nejen rodiče, ale i samotné děti. "Do té doby neměly co dělat, neměly ani žádné hračky. Najednou je člověk vezme do třídy, hraje s nima na kytaru, něco je učí. Jsou rády, že mohou chodit do školy a užívají si to," popisuje Lágnerová. V současné době už funguje provizorní škola, zatím ve třech pronajatých místnostech. "Střídají se tam čtyři učitelé: dvě učitelky, které vyučují hindí a základní znalosti, pak místní láma, který mluví rodným jazykem dětí, a jedna česká horolezkyně, která vyučuje angličtinu a ukazuje dětem nové věci, třeba mapy a obrázky," říká Tilinger. Náklady na celý projekt odhaduje asi na pět milionů. "Zhruba pětinu už jsme vybrali, ale zbytek ještě musíme získat. Máme sponzory, ale ti nám pomáhají spíše materiálně," vysvětluje Tilinger. Podle koordinátora projektu Jaroslava Pecháčka nejde pouze o stavbu školy. "Musíme zajistit, aby ten projekt fungoval dál, aby lidé pochopili, s čím jim chceme pomoci," vysvětluje. "Doufáme, že se to podaří. Jinak by nemělo smysl do toho vůbec jít."