Sotva tři dny poté, co vláda oznámila, že od prosince z Českých drah vyčlení nákladní dopravu do samostatné firmy ČD Cargo, přišla včera zpráva o další zamýšlené změně. Stát pracuje na tom, aby ČD Cargo propojil s jeho slovenskou obdobou Cargo Slovakia.

Kdy by k tomu mělo dojít a jak by takové spojení mělo vypadat, ale není jasné. "Zatím pouze jednáme. Nic víc proto v této chvíli říct nelze," sdělil HN ministr dopravy Aleš Řebíček. Podle některých informací se spíš než o fúzi jedná o holdingovém partnerství.

Akciová společnost ČD Cargo bude mít základní jmění téměř devět miliard korun a od mateřské firmy převezme 13 000 zaměstnanců.

Nákladní doprava ČD je pátá největší v Evropě; loni přepravila přes 80 milionů tun zboží a vykázala zisk 1,5 miliardy korun. Cargo Slovakia přepraví ročně více než 50 000 tun zboží.

Podle Řebíčka je varianta s propojením obou firem velmi logická. Byla by totiž mnohem zajímavější pro potenciální strategické partnery než samostatné ČD Cargo. "A koneckonců užší propojení by znamenalo důležité prodloužení uceleného železničního koridoru směrem na východ," sdělil ministr.

Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala sdělil, že tento záměr jen potvrzuje to, co už v minulosti naznačoval premiér i ministr dopravy. "Lokomotivy, vozový park a v neposlední řadě i zaměstnanci jsou z dob společného státu vzájemně kompatibilní. Je to tedy i příležitost, z níž by měly těžit obě strany," sdělil našemu listu mluvčí.

Podle Karla Šidla, člena sněmovního podvýboru pro dopravu, bude mít v nově vzniklé společnosti většinu akcií česká firma. V ní si nadále podrží rozhodující vliv stát. Podle něj je Cargo Slovakia, které vzniklo v roce 2005 oddělením od slovenských drah, dostatečně silným partnerem. "Bude to protiváha polské straně, bude to protiváha maďarské straně," řekl Šidlo agentuře ČTK.

Nad dalším postupem ČD a vlády při případné privatizaci ČD Cargo visel dosud otazník. Sdílný nebyl po pondělním zasedání vlády ani premiér Topolánek. "Máme nějaké další záměry, se kterými budete včas seznámeni," řekl pouze. Podle Šidla však Topolánek již o fúzi jednal se slovenským protějškem Robertem Ficem.

S fúzí souhlasí i děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle něj si na liberalizovaném evropském trhu budují silnou pozici například Němci, Poláci a Rakušané, a v této konkurenci obstojí jen silní hráči.