Výběr vysoké školy v Česku je zatím stále spíše "otázkou citu" .

Žebříček, který by školy a univerzity objektivně a s potřebnou autoritou srovnával podle kvality poskytovaných služeb, totiž v Česku neexistuje. HN proto přinášejí alespoň kritéria, podle nichž je možné české školy hodnotit. Vychází při tom z renomovaných zahraničních žebříčků i z konzultací s českými odborníky v oblasti vysokého školství.

1. Uplatnění absolventů


- zejména uplatnění v praxi, možnosti profesního růstu, výše platu. Žebříčky uplatnění absolventů VŠ sestavuje Středisko vzdělávací politiky Univerzity Karlovy.

2. Věda a výzkum


- sleduje se úroveň projektů, možnosti studentů zapojit se do nich. Hodnocení i podle grantů na vědecké projekty a jejich úspěšnost.

3. Kvalifikace pedagogů


- úroveň školy z velké části ovlivňují lidé, kteří na ní vyučují. Kritérium hodnotí úroveň vzdělání pedagogických pracovníků, jejich publikační činnost a jejich aktivitu - zda se například zúčastňují zahraničních stáží.

4. Mezinárodní ocenění


- hodnotí počet prestižních ocenění, která se udělují v různých oborech za vědeckou činnost.

5. Spolupráce s firmami


- kvalitní spolupráce se soukromým sektorem je pro školy důležitá, přináší školám peníze a nabízí uplatnění pro studenty a absolventy.

6. Úroveň vybavení


- hodnotí, jak kvalitně jsou školy vybaveny moderní technikou (laboratoře, počítače, software), ale i to, jaké je například zázemí univerzitních knihoven.

7. Možnost studentů vycestovat do zahraničí


- nejen v rámci evropských projektů, jako je například Socrates - Erasmus, důležitá je vlastní iniciativy školy.

8. Příjmy univerzity


- hodnotí finanční situaci školy a příjmy přepočtené na jednoho studenta.

(kott)