Výběr vysoké školy v Česku je zatím stále spíše "otázkou citu" .
Žebříček, který by školy a univerzity objektivně a s potřebnou autoritou srovnával podle kvality poskytovaných služeb, totiž v Česku neexistuje. HN proto přinášejí alespoň kritéria, podle nichž je možné české školy hodnotit. Vychází při tom z renomovaných zahraničních žebříčků i z konzultací s českými odborníky v oblasti vysokého školství.
1. Uplatnění absolventů
- zejména uplatnění v praxi, možnosti profesního růstu, výše platu. Žebříčky uplatnění absolventů VŠ sestavuje Středisko vzdělávací politiky Univerzity Karlovy.
2. Věda a výzkum
- sleduje se úroveň projektů, možnosti studentů zapojit se do nich. Hodnocení i podle grantů na vědecké projekty a jejich úspěšnost.
3. Kvalifikace pedagogů
- úroveň školy z velké části ovlivňují lidé, kteří na ní vyučují. Kritérium hodnotí úroveň vzdělání pedagogických pracovníků, jejich publikační činnost a jejich aktivitu - zda se například zúčastňují zahraničních stáží.
4. Mezinárodní ocenění
- hodnotí počet prestižních ocenění, která se udělují v různých oborech za vědeckou činnost.
5. Spolupráce s firmami
- kvalitní spolupráce se soukromým sektorem je pro školy důležitá, přináší školám peníze a nabízí uplatnění pro studenty a absolventy.
6. Úroveň vybavení
- hodnotí, jak kvalitně jsou školy vybaveny moderní technikou (laboratoře, počítače, software), ale i to, jaké je například zázemí univerzitních knihoven.
7. Možnost studentů vycestovat do zahraničí
- nejen v rámci evropských projektů, jako je například Socrates - Erasmus, důležitá je vlastní iniciativy školy.
8. Příjmy univerzity
- hodnotí finanční situaci školy a příjmy přepočtené na jednoho studenta.
(kott)